Ser du etter noe spesielt?
Metoder for inkluderende utdanning blir en del av lærerutdanningen.
I november gjennomførte ADRA et kurs i «Inkluderende utdanning for lærere» for representanter for utdanningsmyndighetene i Mali. Kurset vil bli en del av lærerutdanningen i landet.
– Jeg har vært på mange kurs med bistandsorganisasjoner, men ingen med så høy kvalitet som dette. Det var karakteren Anine Lauterer fra ADRA Norge fikk fra Moussa Traore, opplærings- og inkluderingsansvarlig i Kunnskapsdepartementet i Mali, etter tre dagers intens undervisning av folk med ansvar for lærerutdanning i Mali. Disse personene skal formidle kursinnholdet videre til lærere over hele landet.
Lauterer var i Mali for å følge opp utdanningsprogrammet som ADRA driver i 25 skoler i Gourma Rharous, i Timbuktu-regionen i det nordlige Mali.
Et av målene med kurset har vært å formidle undervisningsmetoder som vil favne alle elevene, også dem med spesielle behov.
– Vi ønsker at lærere skal gjennomføre undervisningen på en slik måte at ingen elever ekskluderes eller trenger å bli tatt ut av klassen, forteller Lauterer, som selv er spesialpedagog med lang erfaring fra den offentlige skolen i Norge.
Kurset for lærere er utviklet av medarbeidere i ADRA Norge i samarbeid med kolleger i sør. Innholdet er basert på forskning innen fagfeltet. I utformingen av kurset har det vært viktig å finne fram til relevant forskning også fra det afrikanske kontinentet.
– All undervisning må tilpasses lokale forhold og kultur, sier Lauterer.
En av de sju modulene i kurset, handler om sosial kompetanse. Når Lauterer underviser i dette temaet, viser hun blant annet til metoder brukt i både Finland og i Kamerun. Kursdeltakerne får så i oppgave å foreslå hvordan de vil tilpasse innholdet i Mali. Etter hvert som mange lærere gjennomfører kurset i inkluderende utdanning, vil myndighetene få innspill fra mange miljøer og ha et godt grunnlag for å inkludere de tilpassede metodene i lærerutdanningen i Mali.
Timbuktu-regionen har store sikkerhetsutfordringer. På grunn av sikkerhetssituasjonen er det mange lærere som slutter. Dette er en av årsakene til lærermangelen.
Lærere i Mali er på beordring, men de som flytter til Timbuktu-regionen, slutter ofte i frykt for egen og familiens sikkerhet. Mangelen på lærere skaper store utfordringer med å gi god undervisning til barna. Det er ikke uvanlig at lærere har klasser på 100 elever. ADRA arbeider aktivt sammen med regionale og nasjonale skolemyndigheter for å øke lærertettheten.
Takket være et tettere samarbeid mellom regionale utdanningsmyndigheter og Kunnskapsdepartementet i Mali, har det nå blitt opprettet lærerutdanning i Gourma Rharous. Utdanningen kan gjennomføres som deltidsstudium. Dette er svært viktig for de mange ufaglærte lærerne i regionen. På grunn av lærermangelen har ADRA tidligere ansatt 45 ufaglærte lærere og sendt dem ut i skolene etter at de har fått styrket sin kompetanse. Disse lærerne kan nå få formell lærerkompetanse gjennom den regionale lærerutdanningen.
Skolene i Gourma Rharous i Timbuktu-regionen ligger omkring 1100 kilometer fra hovedstaden Bamako. På grunn av sikkerhetssituasjonen er det dessverre ikke aktuelt for representanter fra ADRA Norge å besøke de 25 skolene i ADRAs program. Dette er offentlige skoler med 4 153 gutter og 3 867 jenter. ADRA bidrar med å heve kvaliteten på utdanningen samt å bygge nye skolebygg. Utdanningsprogrammet som ADRA driver i Timbuktu-regionen, er finansiert av Norad og ADRAs innsamlingsaksjon. Programmet har vært drevet i fem år.
I et møte som representanter fra ADRA hadde med Kinane Ag Gadeda, Statssekretær i Kunnskapsdepartementet i Mali, (Sécretaire Général du ministère de l’Education Nationale), påpekte han hvor viktig utdanning er for å motvirke at barn og unge blir radikaliserte.
– Takk for at ADRA har vært villig til å arbeide i et område der ingen andre organisasjoner er aktive innen utdanning, sa Ag Gadeda. Han mente at all utdanning i regionen stod i fare dersom ADRA skulle trekke seg ut.
ADRAs arbeid i Mali er en del av utdanningsprogrammet «Strengthening Equity, Access and Quality in Education – SEAQE», hovedsakelig finansiert av Norad. Programmet implementeres av ADRA i de ulike landene, i samarbeid med lokale utdanningsmyndigheter. Ti prosent av finansieringen kommer fra Hjelpeaksjonen, ADRA Norges årlige innsamlingsaksjon.
Mali har om lag 20 millioner innbyggere. 94 % av innbyggerne er muslimer, 2,8 % er kristne. Fransk er landets offisielle språk. I tillegg har landet 13 nasjonale språk.
Legen Lukas har skrevet en knakende god biografi om Jesus. Gjennom 2024 vil vi hjelpe deg til å komme nærmere Jesus. Hjelpen kommer i form av en ny andakt om et avsnitt i dette evangeliet. Vi publiserer den første andakten mandag 1. januar og hver søndag etter det.
Hver uke sender vi ut et nyhetsbrev med informasjon og nyheter fra inn- og utland. Hold deg oppdatert på det som skjer i Adventistkirken!
Syvendedags Adventistkirken
Den norske union
Postboks 124
3529 RØYSE
Tlf.: + 47 32 16 16 70
Epost: post.dnu@adventist.no
Syvendedags Adventistkirken
Røyseveien 41
3530 Røyse
Om Syvendedags Adventistkirken
Velkommen til den offisielle websiden for Syvendedags Adventistkirken i Norge. Adventistkirken, som vi kalles i dagligtale, er en verdensomspennende, protestantisk frikirke med om lag 20 millioner voksne medlemmer. I Norge er vi ca 4 500 medlemmer fordelt på 56 menigheter fra nord til sør.
Vi håper at du kommer til å bli bedre kjent med oss og det vi står for, mens du bruker disse sidene.