Meny
Lukk
Foto: Yngvar Børresen

HappyHand

Butikken der kunder pruter baklengs.

Reidun Sivertsen Kvinge er en av de hyggelige kundebehandlerne i HappyHand i Moss. Hun forteller at kundene fortsetter å komme til butikken, også i disse pandemi-tider. Til og med når folk fra menigheten støvsuger gulvene en sen kveldstime, dukker det plutselig opp kunder som har funnet seg en vare de vil kjøpe. Og faktisk går salget også når butikken er stengt, i alle fall på Finn.no.

I en matpause sjekket Reidun nettsidene til Finn.no fordi hun var nysgjerrig på hva slags bøker folk kjøper brukt på nettet. Av en eller annen grunn la hun merke til en bok om krypdyr og amfibier som noen gjerne ville kjøpe, og som ikke lenger var å få tak i hos bokhandlerne. Etter matpausen gikk hun inn på lageret for å rydde i haugen av bøker som var kommet inn. Plutselig sto hun med en bok i hånden som virket kjent. Utrolig nok var det akkurat boken om amfibier og krypdyr.

Reidun svarte straks på annonsen på Finn.

– Er det virkelig sant at dere har boken? var svaret som kom tilbake.

– Vi tar 50 kroner for den, tastet Reidun.

Det mente kjøper var veldig billig, hvorpå Reidun forklarte at HappyHand gir overskuddet til gode formål. Det endte med at den kvinnelige kjøperen senere kjørte en time for å hente boka hjemme hos Reidun.

– Det er sønnen min som nå er blitt konfirmant som skal ha den, forklarte hun.

– Han har savnet boka helt siden han lånte den på biblioteket som barn, sa kjøperen.

Damen hadde allerede vipset hele kr 150, men det fant Reidun først ut av etterpå. At kundene pruter baklengs er ganske vanlig i HappyHand. Det skaper begeistring at gjenbruk ikke bare gir nytt liv til brukbare ting, men også at betalingen går til gode formål, ikke minst i lokalmiljøet. Brukere av HappyHand, det vil si både vareleverandører og kjøpere, er glade for dobbelteffekten: Å ta vare på miljøet ved å dempe forbrukspresset, samtidig som pengene kommer til nytte også i deres egen bakgård.

– Selv om butikken i løpet av koronaåret inntil mars 2021 har vært stengt i 16 uker, så har inntektene kommet inn jevnt og trutt, forteller butikkleder Carsten Jørgensen. Kasserer Øivind Berger gir oss følgende tall på donasjoner i løpet av fjoråret:

ADRA                                                                   Kr. 252 700
Krisesenteret i Moss                                      Kr.75 000
Varmestua i Moss                                           Kr. 50 000
Tumanini (Vannprosjekt i Uganda)           Kr. 50 000
Hjelp oss å hjelpe – Østfold                         Kr. 30 000
Samlet sum                                                       Kr. 457 700

Kanskje kunne andre menigheter også starte HappyHand-butikk? Men det kreves grundig forarbeid, noen ildsjeler, og at menigheten stiller seg solid bak. Hele menigheten vil føle seg velsignet og oppmuntret. Erfaringen i Moss er at butikken i byens sentrum er et mye viktigere møtested enn kirken når det gjelder å treffe folk. Butikken gir mange nye muligheter til å engasjere seg i forskjellig slags menighetsarbeid.

– Følg oss gjerne på både Facebook og Instagram, sier Carsten! Søkeordet er HappyHand Moss.

Tilbake til nyhetsarkiv