Meny
Lukk
Ian Myrdal har rigget seg til ved spisebordet for å gjøre skolearbeid. I likhet med alle andre skolebarn i Norge, har han hjemmeundervisning i disse koronatider. Men selv om Ian sitter ved siden av rektor ved Torderød skole, Jostein Myrdal, er han ikke innkalt på rektors kontor. Han har bare mulighet til å få litt ekstra hjelp av pappa, som også har hjemmekontor.
Foto: Nina Myrdal/ADAMS.

Hjemmeundervisning

Skolene fortsetter undervisningen på digitale plattformer.

Alle skoler i Norge ble stengt fra og med fredag i forrige uke, dette gjelder selvfølgelig også alle adventistskolene. Størst utfordring var det for Tyrifjord Videregående skole, som måtte sende alle internatelevene hjem. Rektor, Styrkår Dramstad, forteller at det etter forholdene gikk greit. Alle de som trengte å reise med fly, fikk billetter og kom seg hjem.

Selv om skolene er stengt har ikke elever og lærere fri. Elevene har hjemmeundervisning som planlegges av lærerne. Hjemmeundervisningen foregår på mange forskjellige måter, men felles for alle elever er at de holder kontakten med lærerne over telefon og Internett. For elevene på Torderød skole i Moss, starter skoledagen klokka 08.30 med en videokonferanse for hver klasse. Læreren ønsker velkommen til en ny skoledag og har en kort andakt. Deretter forteller læreren om dagens oppgaver som elevene skal jobbe med hjemme. Elevene kan for eksempel få i oppgave å se en forelesning om brøkregning eller de kan få mer tradisjonelle oppgaver som å svare på spørsmål eller skrive en stil. Noen elever får også i oppgave å lage en presentasjon, som de må framføre for læreren på videomøte.

Elevene på Torderød jobber for seg selv fram til klokka 12.00. Da er det et ny videokonferanse hvor klassen møtes og eventuelle nye beskjeder kan gis. Når elevene jobber selvstendig har de mulighet til å kontakte læreren på telefon eller videomøte for å få hjelp. Klokka 15.00 skal alt skolearbeidet være levert inn.

Ian Myrdal, går i sjuende klasse på Torderød skole, han liker hjemmeundervisning bedre en vanlig skole. Men han synes det er kjipt å ikke kunne være sosial og møte venner.

– Det er ikke bra om dette varer. Jeg savner vennene mine og jeg ønsker ikke at noen skal være syke.

De alle fleste lærere og elever har fått en bratt læringskurve når det gjelder digitale ferdigheter. Lærerne på alle adventistskolene har stått på siden beskjeden om stenging ble gitt. Spesielt på søndag før en ny skoleuke startet, var det mange lærere som brukte mange timer på å lære nye ting. De måtte også være kreative og tenke ut nye undervisningsmetoder.

Dagfinn Myklebust, rektor på Engesvea skole, ser det positive i situasjonen. Han sier at fordelen med koronaviruset er at norske elever og lærere blir bedre i digitale ferdigheter. Rektoren er opptatt av at undervisningen fortsatt skal være spennende og morsom selv om elevene ikke kan møte opp på skolen. Han bruker humor når han spiller inn sine undervisningsvideoer og han håper å kunne sende direkte film fra et grevling-hi senere i uka.

Tilbake til nyhetsarkiv