Lukk
Adventistkirken har lansert en ny arkitektur for mediesamarbeid for å styrke kirkens evne til å fullføre misjonsoppdraget via digitale platformer.

Kirken lanserer digital misjonsstrategi

Generalkonferansen i Adventistkirken presenterte et nytt rammeverk for merkevareposisjonering for medlemmene av Generalkonferansens styre og inviterte gjester som deltok på LEAD-konferansen i Silver Spring, Maryland, den 10. oktober.

Rammeverket er det første i sitt slag og definerer hver målgruppe som betjenes av verdenskirkens medieenheter, noe som sikrer at hver merkevares innhold er skreddersydd til den tiltenkte målgruppen.

Arkitekturen for å posisjonere hver merkevare er ment å styrke samarbeidet mellom Adventistkirkens globale medieenheter og fungerer som et verktøy for å hjelpe administratorer med å fordele ressurser på en bedre måte ved å minimere overlappingen mellom medietjenestene.

En visjon for en enhetlig misjon

Under den innledende presentasjonen delte Paul H. Douglas, Generalkonferansens økonomisjef, grunnlaget for denne nye merkevarearkitekturen, som ble lagt under Media Synergy Summit som ble avholdt høsten 2022 i Virginia, USA. Generalkonferansens administrasjon innså kompleksiteten i dagens kommunikasjon, der tradisjonelle medier og nettbaserte plattformer møtes.

«Da vi så på medielandskapet vårt, ble det klart at vi opererte i siloer, noe som førte til dobbeltarbeid og tapte muligheter for samarbeid», sier Ted Wilson, president i GC. «Vi arrangerte Media Synergy Summit for å ta opp disse problemene og finne en måte å jobbe sammen på for å forkynne de tre englers budskap til verden.»

Under toppmøtet ble Media Synergy Taskforce opprettet, med fokus på Generalkonferensens mediemerker, som inkluderer Adventist Mission, Adventist Review, Adventist World Radio, Ellen G. White Estate, Hope Channel International, Revival and Reformation, Syvendedags Adventistkirken og Sharing Hope. Målet er at alle skal samarbeide, samtidig som de opprettholder sine unike styrker.

«En enorm innsats førte til utviklingen av strategier som gjør det mulig for våre mediemerker å integreres samtidig som de bevarer sine unike identiteter», sier Erton Köhler, administrasjonssekretær ved Generalkonferansen. «Det handlet ikke bare om å eliminere dobbeltarbeid – det handlet om å skape en ekte enhet i oppdraget. Gjennom integrasjon kan vi kombinere styrkene våre og få større gjennomslagskraft i arbeidet med å forkynne de tre englers budskap til verden.»

Etter toppmøtet i Virginia begynte alle de store mediehusene å møtes jevnlig, først seks ganger i året, og nå avholder de møter hvert kvartal. Sammen kom de frem til en forståelse av hvor ekspertisen deres skulle lede, hvem som var deres primære målgrupper, og hvordan de kunne samarbeide for å skape enhet i både misjon og budskap.

På bakgrunn av arbeidet i disse møtene ble den nye globale arkitekturen for merkevareposisjonering skapt.

Paul H. Douglas, Generalkonferansens økonomisjef, forklarte hvor viktig det er med samarbeid på tvers av Adventistkirkens ulike mediebedrifter for å få best mulig effekt av kirkens arbeid for å inspirere til tro. Samarbeid må styrkes av Den hellige ånd, da blir 1 + 1 uendelig. Foto: Tor Tjeransen / Adventist Media Exchange (CC BY 4.0)

Presentasjon av den nye merkevarearkitekturen

«Budskapet vårt er tydelig, men vi har hatt mange medier å dele det på», sa Paul H. Douglas, Generalkonferansens økonomisjef, under introduksjonspresentasjonen. «Denne modellen gjør det nå mulig for oss å jobbe tett sammen for å formidle dette budskapet til verden på en mer effektiv måte.»

Etter introduksjonen og bakgrunnen for Media Synergy Taskforce forklarte Sam Neves, assisterende leder i Generalkonferansens kommunikasjonsavdeling, den nye arkitekturen for merkevareposisjonering. Neves snakket om hvordan den strategisk tildeler spesifikke roller til hvert mediemerke og er utformet for å veilede enkeltpersoner på deres åndelige reise – fra å oppdage Adventistsamfunnets budskap til å bli fullt ut involvert i kirkens misjon.

Ved hjelp av en illustrasjon av en trakt skisserte Neves hvordan rammeverket er bygget opp rundt fem hovedmålgrupper, som hver har fått tildelt et spesifikt mediemerke som skal betjene dem. Ifølge arkitekturen vil Hope Channel og Adventist World Radio fokusere på å introdusere ikke-adventister til Adventistkirken, mens Adventist Review støtter nåværende medlemmer i å styrke sin tro.

Ved å definere hver enkelt merkevares rolle tydelig, kan kirken redusere overflødig arbeid og sikre at medieinnsatsen er enhetlig og utfyller hverandre. «Målet er å få folk til å engasjere seg fullt ut i kirkens misjon,» sier Neves. «Denne arkitekturen gir oss en struktur som gjør nettopp det mulig.»

Sam Neves illustrerte konkurransen på Internett med en haug spikre. Andre organisasjoner vinner kampen om å komme på topp i Googles søkeresultat på om lag 250.000 søkebegrep. Vår kirke vinner på 7.000 søkebegrep. «Synes dere det er greit?» spurte Neves deltakerne på LEAD konferansen i Washington 10. oktober. Foto: Tor Tjeransen / Adventist Media Exchange (CC BY 4.0)

Implementering av merkevarearkitekturen

Den nye merkevarearkitekturen er i ferd med å bli implementert på tvers av Generalkonferansens medieenheter. «Vi tror at vårt oppdrag vil bli fullført når Guds menighet arbeider sammen som én, styrket av Den hellige ånd», sier Richard Stephenson, i Generalkonferansen økonomiavdeling. «Derfor er denne merkevarearkitekturen ikke bare for GCs medietjenester, selv om vi har forstått at vi må ta tak i våre egne utfordringer først.»

For å få klarhet i hva arkitekturen har ført med seg, ledet Stephenson en paneldiskusjon med ledere for disse medieenhetene. Han uttalte: «Vi begynner å se styrken i å arbeide sammen som et globalt medienettverk. Vi er nå i stand til å bevege oss fremover som én kirke, med ett oppdrag.»

Stephenson ga lederne mulighet til å fortelle om hvordan rammeverket har hjulpet dem med å maksimere effekten og eliminere overlapping. Vyacheslav Demyan, president for Hope Channel International, beskrev hvordan kanalen har omfavnet sin rolle i å nå ut til ikke-adventister: «Vi bruker ikke lenger ressurser på intern kirkekommunikasjon. Vårt oppdrag handler nå 100 prosent om å bringe nye mennesker inn i kirken og introdusere dem for adventistenes budskap.»

Adventist Review fokuserer på å pleie kirkens 23 millioner medlemmer. «Vi kjenner vår egen bane,» sier Justin Kim, redaktør for Adventist Review. «I stedet for å prøve å gjøre alt, fokuserer vi på vekkelse, misjon og disippelskap – å hjelpe medlemmene våre til å vokse fra passive deltakere til å bli fullt ut involvert i kirkens misjon.»

Adventist Mission delte sitt fokus på å flytte publikum fra bevissthet til handling. Mwamba Mpundu, som er redaksjonssekretær i Adventist Mission, forklarte: «Målet vårt er å lede adventister til fullt engasjement i misjon.» Gjennom initiativer som magasinet Mission 360° og TV-programmet Mission 360° jobber Adventist Mission for å gjøre medlemmene oppmerksomme på globale misjonsmuligheter og samtidig inspirere dem til å handle.

Historisk presedens

På 1890-tallet sto Syvendedags Adventistkirken overfor betydelige organisatoriske utfordringer da den utvidet sin globale misjon. Flere uavhengige hjelpeorganisasjoner hadde oppstått for å håndtere publisering, utdanning, helse og misjonsarbeid, noe som førte til dobbeltarbeid og ineffektiv bruk av ressurser. Som det står i Encyclopedia of Seventh-day Adventists, «var disse organisasjonene juridisk innlemmet som uavhengige organer med egne ledere og styrer eller komiteer». Denne fragmenterte strukturen resulterte i konkurranse om kirkesamfunnets begrensede ressurser og oppmerksomhet, og de ulike avdelingene arbeidet ofte i motstrid med hverandre eller unnlot å samarbeide effektivt.

Forvirringen som oppstod på grunn av overlappende ansvarsområder og uklare autoritetslinjer, hindret kirken i å reagere raskt på nye misjonsmuligheter, særlig når det gjaldt å sende misjonærer til unådde områder i verden. Disse organisatoriske problemene gjorde det nødvendig med en større omstrukturering av kirkesamfunnet mellom 1901 og 1903.

Ifølge Neves «står adventistenes ledere i dag overfor et lignende behov for å omstrukturere kirkens merkevare for effektivt å nå ut til mennesker i den digitale verden. På samme måte som vi måtte optimalisere organisasjonen vår for å kunne sende ut fysiske misjonærer på begynnelsen av 1900-tallet, må vi nå tilpasse oss for å kunne sende ut ‘digitale misjonærer’ i en stadig mer nettbasert verden.»

Synergien mellom disse medieenhetene markerer begynnelsen på en ny æra for Syvendedags Adventistkirkens globale kommunikasjonsstrategi. «Det er vår bønn at denne nye merkevareposisjoneringsarkitekturen vil gi oss en plan for hvordan vi i fellesskap kan fremme evangeliet om Jesus», sier Stephenson. «Det er vårt håp at den vil bidra til å styre alle anstrengelser og ressurser for å støtte opp om misjonen slik at den får størst mulig gjennomslagskraft. Rammeverket er her; utfordringen er å implementere det der det betyr mest.»

 

Denne artikkelen ble først publisert på Adventist News Network.

Tilbake til nyhetsarkiv