Ser du etter noe spesielt?
Beviser på Guds eksistens.
Hva tenker du hvis jeg sier at Guds eksistens kan bevises? Tenker du at jeg er forvirret, uinformert, kanskje mindre begavet eller at jeg har levd med hodet i sanden litt for lenge …? Fordi vi ikke kan reprodusere Gud i et laboratorium, er det en alminnelig populærvitenskapelig oppfatning at han ikke eksisterer, og at kristendommen derfor er en sosial fortidslevning som rasjonelle mennesker styrer unna.
Likevel velger mennesker kristendommen foran ateisme og humanetikk nettopp fordi den tåler både rasjonell og kritisk tenkning. Det er lett å si at Gud lever, fordi det kan bevises. Filosofisk og rasjonelt. Rasjonalitet er langt mer enn bare empiriske beviser, og omfatter logiske argumenter som henger sammen og gir både intern styrke og bærekraftig forklaringskraft.
Her er noen filosofiske argumenter som leverer rasjonelle grunner til å tro på Gud og velge kristendommen. Dette er sterkt sammentrukne smakebiter på disse argumentene. Det er umulig å se alle de logiske bindeleddene i slike sammendrag. La det likevel være smakebiter som kan trigge litt nysgjerrighet.
Det kosmologiske argumentet, slik Thomas Aquinas presenterte det, hevder at alt i universet har en årsak. Siden en uendelig regresjon av årsaker er logisk uholdbar, må det være en uårsaket årsak som startet årsakskjeden. Denne uårsakede årsaken er det vi forstår som Gud. Argumentet peker på nødvendigheten av en første årsak som satte alt i gang, og dermed gir et rasjonelt grunnlag for Guds eksistens.
Det teleologiske argumentet, også kjent som argumentet fra design, antyder at kompleksiteten og rekkefølgen observert i universet innebærer at det eksisterer en designer. Den intrikate balansen i den naturlige verden, finjusteringen av fysiske konstanter og kompleksiteten til biologiske systemer peker alle mot et intelligent sinn bak skapelsen av universet. Dette argumentet antyder at en slik design ikke er skapt av tilfeldigheter, men snarere utført av en intelligent og målrettet Skaper.
Det moralske argumentet fremholder at fordi det eksisterer objektive moralske verdier og plikter, krever det en moralsk lovgiver. Mennesker har en iboende følelse av rett og galt, og fordi det finnes moralske lover peker det på en transcendent kilde til moral. Hvis moral bare er et produkt av samfunnsmessige konvensjoner eller personlige preferanser, blir den subjektiv og vilkårlig. Imidlertid, hvis det er en objektiv standard for moral som gjelder universelt, viser det at det eksisterer en moralsk lovgiver, som kristne hevder er Gud.
Det ontologiske argumentet, som opprinnelig ble fremsatt av Anselm, hevder at selve begrepet «Gud» innebærer at han eksisterer. Det argumenterer for at Gud er definert som et vesen som er så stort at det er umulig å tenke seg et større vesen. Hvis et slikt vesen bare eksisterer i sinnet, kan et større vesen som eksisterer både i sinnet og i virkeligheten bli unnfanget. Dette motsier imidlertid den opprinnelige definisjonen av Gud. Derfor, for at Gud skal være det største tenkelige vesenet, må han eksistere i virkeligheten. Det ontologiske argumentet tilbyr en rasjonell ramme for å forstå Guds eksistens.
Selv om kristendom er basert på en type tro som ikke kan dyrkes fram i reagensrør, finnes det rasjonelle forklaringer som strekker seg utover slike bevis. Jeg hentet frem fire filosofiske bevis som tilbyr rasjonelle forklaringer på Guds eksistens. Det finnes også flere andre måter å snakke rasjonelt om en god Gud. Han foretrekker imidlertid at vi følger ham fordi vi elsker ham. «Å elske ham av hele sitt hjerte og av all sin forstand og av all sin kraft og å elske sin neste som seg selv, det er mer verdt enn alle brennoffer og andre offer» (Markus 12:33). Bibelen er tydelig på at kjærligheten til Gud og til nesten er langt viktigere for ham enn noe annet.
Beviser som de jeg har nevnt her kan lett føre til en intellektuell overgivelse, mens Gud også ønsker våre hjerter. For noen kan beviser lede til et slikt forhold. Jeg håper du er en av dem. Ta gjerne kontakt om du vil samtale videre.
Legen Lukas har skrevet en knakende god biografi om Jesus. Gjennom 2024 vil vi hjelpe deg til å komme nærmere Jesus. Hjelpen kommer i form av en ny andakt om et avsnitt i dette evangeliet. Vi publiserer den første andakten mandag 1. januar og hver søndag etter det.
Harald Giesebrecht har skrevet den nye boka, «Fortellingen om Saulus Paulus – På jakt mellom linjene i bibelhistorien»
Paulus har påvirket vår kulturarv mer enn vi aner. Få med deg oppdagelsesreisen der vi finner ut hvordan det var å være den viktigste misjonæren i verden.
Hver uke sender vi ut et nyhetsbrev med informasjon og nyheter fra inn- og utland. Hold deg oppdatert på det som skjer i Adventistkirken!
Syvendedags Adventistkirken
Den norske union
Postboks 124
3529 RØYSE
Tlf.: + 47 32 16 16 70
Epost: post.dnu@adventist.no
Syvendedags Adventistkirken
Røyseveien 41
3530 Røyse
Om Syvendedags Adventistkirken
Velkommen til den offisielle websiden for Syvendedags Adventistkirken i Norge. Adventistkirken, som vi kalles i dagligtale, er en verdensomspennende, protestantisk frikirke med om lag 20 millioner voksne medlemmer. I Norge er vi ca 4 500 medlemmer fordelt på 56 menigheter fra nord til sør.
Vi håper at du kommer til å bli bedre kjent med oss og det vi står for, mens du bruker disse sidene.