Ser du etter noe spesielt?
Hva ble vedtatt i Generalkonferansens (GC) hovedstyremøte? Følgende orientering er vedtatt av DNU styre (januar 2019)*:
GCs hovedstyre (Annual Council – forkortet: GC AC) vedtok i oktober 2018 en prosess hvor fem kontrollkomiteer fikk sin godkjennelse for oppgaven med å identifisere brudd på GC-vedtak og policy. Rapportering av uregelmessigheter settes for alvor på dagsordenen. GCs administrative komité, hvor GCs øverste ledere er representert, gis myndighet til å ta tak i saker som ikke blir håndtert i underliggende organisasjonsledd i kirken i alle deler av verden.
Fram til nå, har kontrollen med distrikter, unioner og divisjoner vært underlagt GCs frittstående revisjon som har til oppgave å påpeke brudd på gjeldende regelverk. De respektive styrene skal så følge opp slike saker. Gjøres ikke det, skal slike saker følges opp av neste organisatoriske ledd.
Vedtaket fra oktober 2018 gir nå GCs administrative komité fullmakt til å sette i gang en prosess for å vurdere om en enkeltperson, et distrikt, en union, eller en divisjon har avveket fra GCs policy. En av de fem kontrollkomiteene vil da kunne bli bedt om å vurdere om spesielle GC-vedtak ikke følges. Disse komiteene er gitt mandat til å kunne anbefale overfor GCs hovedstyre at det reageres på følgende måte:
Bakgrunnen for vedtaket er at GCs ledelse ønsker å sikre etterfølgelse av vedtaket fattet i GCs hovedforsamling i San Antonio i 2015. Delegatene stemte der nei til å åpne for at divisjonene kunne avgjøre om kvinnelige pastorer kunne ordineres i divisjonens eget område. Enkelte unioner hadde før dette vedtaket begynt å ordinere kvinnelige pastorer.
GCs uavhengige revisorer besøker også DNU, nå sist gang høsten 2018. DNUs samsvar med policy er vurdert av GCs selvstendig revisjonssystem til å være svært godt. I forhold til saken om ordinasjon så valgte DNU-styret i 2012 å slutte med ordinasjon av pastorer i det hele tatt, og slik likestille mannlige og kvinnelige pastorer i DNU.
DNU har som mål å være i samsvar med de grunnleggende prinsippene i GCs policy som gjentatte ganger presiserer at menigheten avviser ethvert system eller filosofi som diskriminerer på grunnlag av rase, etnisitet eller kjønn. GC-policy anfører følgende utgangspunkt for ikke å diskriminere: «Kirken baserer sitt standpunkt på prinsipper som er tydelig utrykt i Bibelen, i Ellen G Whites skrifter og i Generalkonferansens offisielle uttalelser.» (GC WP BA 60 05)
Det er flere problemer med vedtaket fra DNUs perspektiv. Her er syv forhold:
Antakelig minimalt.
Selv om konsekvensene for Norge antageligvis blir små, betyr det ikke at dette er en sak som er uvesentlig. Problemet Adventistkirken står overfor, er at det tas i bruk prosesser hvor grunnleggende prinsipper og verdier settes til side.
DNU må evaluere fortløpende og i konsultasjon med Transeuropeisk divisjon, hvordan unionen skal forholde seg til de utspill som måtte komme. DNU avviser både ånden og retningen i dokumentet som ble vedtatt og det vedtatte mandatet. Vi tror retningen GC har valgt, kan fører til en farlig samling av makt som vil øke risikoen for undertrykkelse av mennesker og samvittighet.
GC-styret og GC-ledelsen er rettmessig valgt, og må anerkjennes som sådan. Men DNU kan ikke støtte eller delta i prosesser som undergraver prinsipper som rettssikkerhet, respekt, samarbeid og bygging av konsensus. Den vedtatte prosessen kan føre til polarisering, splittelse, ja til og med undertrykkelse. DNU vil arbeide aktivt for at vedtaket fra oktober 2018 annulleres, slik at GC ikke har et vedtak som står i motsetning til Bibelens ideal for hvordan en menighet skal fungere. (Sak 4,6; Matt 20,25-27; Mark 7,9-13; Rom 12,10; Fil 2,5)
Men DNU vil fortsatt rekke ut en hånd og gripe tak i enhver mulighet til autentisk dialog og løsningsorienterte prosesser med GC. Dialog basert på respekt er nødvendig for at menigheten skal komme ut av denne konflikten som truer vårt samhold og vår enhet i Kristus. DNU tviler ikke på at alle involverte ønsker det beste for Adventistkirken. Derfor vil DNU fortsette å samarbeide med GC så langt det er mulig, uten å gå på kompromiss med våre grunnleggende verdier. Et slikt samarbeid må opprettholdes, spesielt i forhold til misjon. GC har mange ressurser som er verdifulle også i en norsk kontekst.
DNU er, og vil fortsatt være, et fullverdig og aktivt medlem i Syvendedags Adventistkirkens verdensmenighet. Dette til tross for uenigheten som har oppstått i menighetsfamilien. DNUs lederskap og styre, ønsker å være trofaste og lojale syvendedagsadventister. Sammen med våre brødre og søstre over hele verden ønsker DNU å helhjertet fokusere på å forkynne et nådens budskap for vår tid.
Det stormer akkurat nå, men Jesus er større enn stormen. Så lenge vårt blikk, vårt håp og vår framtid er fokusert på Jesus, trenger vi ikke å frykte. Gud har før ledet menigheten gjennom både skuffelser og vanskelige tider. DNU tror Gud vil gjøre det igjen.
Vi ser at dette er en sak som engasjerer mange i DNU. Det er ulike oppfatninger og perspektiver. Unionsstyret må, etter beste evne, lede etter bibelske prinsipper og verdier. I den prosessen må alle forsøke å vise respekt og nestekjærlighet overfor hverandre, selv når vi er uenige. Fokus på Jesus og hans oppgave for hver av oss, er den beste garantien for at vi kommer gjennom denne utfordringen.
DNU vil søke muligheter til konstruktiv dialog og løsninger sammen med GC og vår divisjon. Vi ønsker imidlertid å vise solidaritet og støtte for kvinnelige pastorer i både DNU og andre land. DNU trenger både mannlige og kvinnelige pastorer for å utføre misjonsoppgaven som Jesus har gitt menigheten. Vi vil derfor arbeide for at unge mennesker, både menn og kvinner, oppmuntres til å ta imot Guds kall til å være pastorer og ledere i menigheten i tråd med de åndelige gavene Gud har gitt dem. (Apg 15,8-9; Jak 2,8-9)
DNU ønsker å stå for grunnleggende Bibelbaserte verdier om at ethvert menneske har rettigheter og friheter i kraft av det å være menneske, uavhengig av kjønn, klasse eller etnisitet. DNU ønsker å være med på å løfte fram verdier som likhet, frihet og verdighet, både i og utenfor menigheten, nasjonalt og internasjonalt.
Med «Alle engasjert» i tanke og Den nye testamentets budskap om at Gud kaller alle troende til å være et hellig og kongelig presteskap, vil DNUs ledelse arbeide målrettet for at både unge, etniske minoriteter og kvinner kan ta større del i engasjement og lederskap i menigheten på alle nivåer. Vi ser at dette blir viktig for menigheten og dens misjon i tiden framover.
Vi inviterer alle som leser dette om å be sammen med oss om at alle enkeltdelene av Adventistkirken rundt i hele verden må oppleve at Gud oppfyller løftet til profeten Joel:
«En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal profetere, de gamle skal drømme drømmer og de unge skal se syn.» (Joel 3,1)
(På https://www.adventist.no/resource_category_new/retningslinjer/ kan du finne følgende relevante dokumenter: «Compliance dok vedtatt i 2018 GC AC med norsk overs», «Mandat – Terms of Reference for Compliance Committees med norsk overs» og «Medlemmer i kontrollkomiteene».)
* Vedtaket fikk 12 stemmer for, 1 imot og 2 blanke.
Hver uke sender vi ut et nyhetsbrev med informasjon og nyheter fra inn- og utland. Hold deg oppdatert på det som skjer i Adventistkirken!
Syvendedags Adventistkirken
Den norske union
Postboks 124
3529 RØYSE
Tlf.: + 47 32 16 16 70
Epost: post.dnu@adventist.no
Vedtatt av Theology of Ordination Study Committee (TOSC), 23. juli 2013. Vedtatt av Generalkonferansens styre (Annual Council) 14. oktober 2014.
I en verden adskilt fra Gud består menigheten av dem Gud har forsonet med seg selv og med hverandre. Ved Kristi frelsende gjerning er de forenet med Ham ved tro gjennom dåpen (Ef 4,4-6) og blir dermed et kongelig presteskap med oppgaven å «forkynne hans storverk, han som kalte dere fra mørket og inn i sitt underfulle lys» (1 Pet 2,9). De troende har fått forsoningens tjeneste (2 Kor 5,18-20), og de er kalt og dyktiggjort gjennom Den hellige ånds kraft og de gaver Han utøser for å utføre misjonsbefalingen (Matt 28,18-20).
Selv om alle troende er kalt til å bruke sine åndelige gaver i tjeneste, identifiserer Skriften særlige lederoppgaver som ble fulgt av menighetens anerkjennelse av personer som fylte de bibelske kvalifikasjonene (4 Mos 11,16.17; Apg 6,1-6; 13,1-3; 14,23; 1 Tim 3,1-12; Tit 1,5-9). Flere slike anerkjennelser inkluderer håndspåleggelse. Engelske utgaver av Bibelen bruker ordet «ordain» som oversettelse av flere greske og hebraiske ord der den grunnleggende tanken er å utvelge eller utnevne og beskriver hvordan disse personene innsettes i sine stillinger. I løpet av kristenhetens historie har begrepet ordinasjon fått betydninger som går ut over det ordet opprinnelig innebar. Mot dette bakteppet forstår syvendedags adventister ordinasjon, i bibelsk forstand, som menighetens handling når den offentlig anerkjenner dem Herren har kalt og utrustet til lokal og global tjeneste i menigheten.
I tillegg til apostlenes enestående rolle identifiserer Det nye testamente de følgende kategoriene ordinerte ledere: eldste/tilsynsmenn (Apg 14,23; Apg 20,17.28; 1 Tim 3,2-7; 4,14; 2 Tim 4,1-5; 1 Pet 5,1) og diakoner (Fil 1,1; 1 Tim 3,8-10). Selv om de fleste eldste og diakoner gjorde tjeneste lokalt, var noen eldste omreisende og hadde tilsyn med et større område og flere menigheter, noe som kanskje gjenspeiles i tjenesten til personer slik som Timoteus og Titus (1 Tim 1,3.4; Tit 1,5).
Gjennom ordinasjonen gir menigheten representativ myndighet til enkeltpersoner for de konkrete tjenesteoppgaver de er utnevnt til (Apg 6,1-3; 13,1-3; 1 Tim 5, 17; Tit 2,15). Dette kan innbefatte å representere menigheten, forkynne evangeliet, forrette Herrens nattverd og dåp, plante og opprette menigheter, veilede og styrke medlemmer, imøtegå falsk lære, og gi generell tjeneste til forsamlingen (se Apg 6,3; 20,28.29; 1 Tim 3,2; 2 Tim 1,13.14; 2,2; 4,5; Tit 1,5-9). Ordinasjon bidrar til orden i menigheten, men den overfører ingen spesielle kvaliteter til personene som ordineres ei heller introduserer den et kongelig hierarki i de troendes samfunn. Bibelske eksempler på ordinasjon inkluderer å gi en utfordring, håndspåleggelse, bønn og faste, og å overgi dem som settes til side til Guds nåde (5 Mos 3,28; Apg 6,6; 14,26; 15,40).
Ordinerte personer vier deres talenter til Herren og menigheten hans i livslang tjeneste. Den grunnleggende ordinasjonsmodellen er Jesu utnevning av de tolv apostlene (Matt 10,1-4; Mark 3,13-19; Luk 6,12-16), og den ypperste modellen for kristen tjeneste er vår Herres liv og virke, han som kom, ikke for å la seg tjene, men selv å tjene (Mark 10,45; Luk 22,25-27; Joh 13,1-17).
Den 14. august 2018 utpekte GC ADCOM følgende personer til å sitte i kontrollkomiteene.
1. General Conference Compliance Review Committee with General Conference Core Policies
2. GC Compliance Review Committee with Doctrine, Policies, Statements & Guidelines for Church Organizations and Institutions Teaching Creation/Origins
3. GC Compliance Review Committee with Doctrine, Policies, Statements and Guidelines for Church Organizations and Institutions Regarding Homosexuality
4. General Conference Compliance Review Committee with the Distinctive Beliefs of the Seventh-day Adventist Church for Church Organizations and Institutions
5. General Conference Compliance Review Committee with Doctrines, Policies, Statements and Guidelines for Church Organizations and Institutions Regarding Issues of Ordination
Adventist Today har følgende kommentar vedrørende sammensetning av de fem komiteene som ble utnevnt av GCs administrative komite den 14. august 2018:
Six to 13 individuals were appointed to each committee, a total of 45 individuals all together. All but four of these are GC staff members, and two of those four are faculty members at Loma Linda University and Andrews University assigned to the committee on teaching creation. Of the total, 14 are women and 31 are men. Seven of the 45 are assigned to two committees each. An attorney from the GC law office has been assigned to each committee as a legal advisor with each committee served by a different lawyer, perhaps to avoid conflict of interest situations.
Norsk oversettelse av engelske begreper og vendinger.
«Non Compliant» – valgt norsk oversettelse: «ikke-etterlevelse»
«Compliance review committees» – valgt norsk oversettelse: «kontrollkomiteer»
Terms of Reference for compliance review committees – voted by GC ADCOM | Mandat for kontrollkomiteer vedtatt av GC ADCOM |
VOTED, To establish a plan for the compliance review committees with terms of reference as follows: | VEDTATT: Å etablere en plan for kontrollkomiteer med oppdrag som følger: |
Terms of Reference for Compliance Committees | Mandat for kontrollkomiteene |
TERMS OF REFERENCE – AUTHORITY AND RESPONSIBILITY
|
MANDAT – AUTORITET OG ANSVAR |
1. Power to Act | 1. Myndighet til å handle/fatte beslutninger |
1. As a committee, to be comprehensively knowledgeable and accept as authoritative the existing officially voted beliefs, policies, statements, and guidelines of the General Conference of Seventh-day Adventists germane to the committee of assignment.
|
1. Som en komité, å ha omfattende kunnskap og akseptere som autoritative de eksisterende offisielle vedtatte trospunktene, policy (retningslinjene), uttalelser og Generalkonferansens retningslinjer som er relevante for den aktuelle komiteen. |
2. Power to Act | 2. Myndighet til å handle/fatte beslutninger |
2. Develop and recommend to the General Conference Executive Committee (GCC) Guidelines that explicitly describe the conduct and behavior of denominational employees as well as any individuals representing the Church germane to the committee of assignment.
|
2. Utvikle og anbefale til Generalkonferansens styre (GCC) retningslinjer som eksplisitt beskriver adferd og oppførsel til kirkelige medarbeidere, samt alle individer som representerer kirken som er relevant for den aktuelle komiteen. |
3. Power to Act | 3. Myndighet til å handle/fatte beslutninger |
3. Examine non-compliant entities as identified and recommended by the Administrative Committee (ADCOM) of a conference and/union and/or division and/or General Conference.
|
3. Undersøk ikke-etterlevelse enheter som er blitt identifisert og oversendt for videre behandling av Administrasjonskomiteen (ADCOM) i et distrikt og / union og / eller divisjon og / eller Generalkonferansen. |
4. Power to Act | 4. Myndighet til å handle/fatte beslutninger |
4. Advise and serve as a resource for the organizational unit(s) addressing issues of non-compliance.
|
4. Gi råd til, og tjene som ressurs for organisasjonsenheten(e) som tar opp problemer med ikke-etterlevelse. |
5. Power to Act | 5. Myndighet til å handle/fatte beslutninger |
5. Periodically receive progress reports from the ADCOM of a conference and/or union and/or division and/or General Conference developing and implementing compliance plans and periodically report plans and progress through the General Conference Administrative Committee (ADCOM), and General Conference and Division Officers (GCDO), and the General Conference Executive Committee (GCC).
|
5. Periodisk å motta framdriftsrapporter fra ADCOM i et distrikt og / eller en union og / eller divisjon og / eller Generalkonferansen som utvikler og gjennomfører etterlevelsesplaner og periodisk rapporterer planer og fremdrift gjennom Generalkonferansens administrative komite (ADCOM) og Generalkonferansen og Divisjonsadministrasjonene (GCDO) og Generalkonferansen styre (GCC). |
6. Power to Act | 6. Myndighet til å handle/fatte beslutninger |
6. Exercise overview, and with divisions, work with germane-committee-specific non-compliance issues that primarily are the administrative duty of unions.
|
6. Utøv oversikt, og arbeid sammen med divisjoner vedrørende relevante ikke-etterlevelsesproblemområder som primært er administrative plikter for unionene.
|
7. Power to Recommend | 7. Myndighet til å anbefale |
7. After evaluating the results of the implementation of the document “Regard for and Practice of General Conference Session and General Conference Executive Committee Actions”, recommend to the General Conference Executive Committee (GCC), through the General Administrative Committee (ADCOM), and General Conference and Division Officers (GCDO), the voted compliance plan of the non-compliant unit(s) or after much prayer and consideration, recommend to the General Conference Executive Committee (GCC), through the General Administrative Committee (ADCOM), and General Conference and Division Officers (GCDO), consequences identified in the document “Regard for and Practice of General Conference Session and General Conference Executive Committee Actions” document for non-compliant unit(s).
|
7. Etter å ha evaluert resultatene av gjennom-føringen av dokumentet «Respekt for og etterlevelse av vedtak i General-konferansens hovedforsamling og Generalkonferansens styre», anbefale overfor Generalkonferansens styre (GCC), via Generalkonferansens administrative komite (ADCOM) og Generalkonferansen og Divisjonsadministrasjonene (GCDO), den besluttede etterlevelsesplan for den/de ikke-etterlevelse enhet(er), eller etter mye bønn og vurdering, anbefale overfor General-konferansens styre (GCC), via Generalkonferansens administrative komite (ADCOM) og Generalkonferansen og Divisjonsadministrasjonene (GCDO), konsekvenser identifisert i dokumentet «Respekt for og etterlevelse av vedtak i General-konferansens hovedforsamling og Generalkonferansens styre» dokument for ikke-etterlevelse enhet(er). |
8. Power to Act | 8. Myndighet til å handle/fatte beslutninger |
8. Process appeals received from non-compliant unit(s) which do not agree with the recommendations of the appropriate Administrative Committee.
|
8. Behandle anker mottatt fra ikke-etterlevelse enheter som ikke er enige i anbefalingene fra den aktuelle administrasjonskomiteen. |
Respekt for- og etterlevelse av vedtak i Generalkonferensens hovedforsamling og Generelakonferensens styre.
«Compliance» – valgt norsk oversettelse: «etterlevelse»
Dokumentet vedtatt i GC AC 14.10.2018 | Norsk oversettelse GC AC-versjonen |
113-18G REGARD FOR AND PRACTICE OF GENERAL CONFERENCE
SESSION AND GENERAL CONFERENCE EXECUTIVE COMMITTEE ACTIONS
|
RESPEKT FOR OG ETTERLEVELSE AV VEDTAK I GENERALKONFERANSENS HOVEDFORSAMLING OG GENERALKONFERANSENS STYRE |
VOTED, To approve the document, Regard For and practice of General Conference Session and General Conference Executive Committee Actions, which reads as follows:
|
Vedtatt: Å godkjenne dokumentet «Respekt for og etterlevelse av vedtak i Generalkonferansens hovedforsamling og Generalkonferansens styre» |
A sacred trust exists between church members and their elected Church leaders. Unity and trust are strengthened as church members and organizational leaders commit to being led by the Spirit to regard and honor the constituted decisions made by fellow church members and leaders.
|
Et hellig tillitsforhold eksisterer mellom kirkemedlemmer og deres valgte kirkeledere. Enhet og tillit blir styrket ved at kirkemedlemmer og organisatoriske ledere forplikter seg til å bli ledet av Ånden til å respektere og ære de etablerte avgjørelsene som er truffet av andre kirkemedlemmer og ledere. |
“Make every effort to keep the unity of the Spirit through the bond of peace.”—Eph 4:3. “We are coming to a time when, more than ever before, we shall need to press together, to labor unitedly. . . . in unity there is strength.”—2SM 373, 374.
Where regard for and practice of General Conference Session and General Conference Executive Committee actions have not been followed, these principles shall apply: |
«Sett alt inn på å bevare Åndens enhet, i den fred som binder sammen» Ef 4,3 «Vi kommer til en tid da vi, mer enn noen gang før, må stå tett sammen for å arbeide forenet . . . i enhet er det styrke.» – 2SM 373, 374
Når respekt for og etterlevelse av vedtak i Generalkonferansens hovedforsamling og Generalkonferansens styre ikke er fulgt, skal disse prinsippene gjelde: |
1. Process for Reporting Perceived Non-Compliance—The Administrative Committee of any conference and/or union and/or division and/or the General Conference which identifies an entity they perceive to be non-compliant, shall report the matter in writing to the administrative level of the Church immediately above the perceived non-compliant entity, beginning with the administrative level of the Church closest to the matter. If any level of organization does not report an issue of non-compliance, it becomes the responsibility of the next higher organization.
|
1. Prosessen for å rapportere det som oppfattes å være manglende etterlevelse – Alle administrative komiteer i ethvert distrikt og / eller union og / eller divisjon og / eller Generalkonferansen som identifiserer en enhet som de oppfatter å ha manglende etterlevelse, skal rapportere saken skriftlig til Kirkens neste administrative nivå umiddelbart over enheten som oppfattes å ikke etterleve, og da først og fremst med Kirkens administrative nivå nærmest det aktuelle forholdet. Hvis et organisasjonsnivå ikke rapporterer et tilfelle med manglende etterlevelse, overføres ansvaret til det neste nivået oppover i organisasjonen. |
2. Organization Closest to the Matter—Planning for and ensuring compliance shall initially be the responsibility entrusted to the administrative level of the Church closest to the matter. This organization is responsible for notifying the entity perceived as non-compliant. With sound judgment and prayerful discernment, administrators may use existing General Conference working policies and guidelines as tools for resolving matters of non-compliance.
|
2. Organisasjonen nærmest det aktuelle forholdet – Planlegging for og sikring av etterlevelse skal i utgangspunktet være ansvaret som er pålagt Kirkens administra-tive nivå nærmest saken. Denne organisa-sjonen er ansvarlig for å varsle enheten som oppfattes å ikke-etterleve. Med god vurdering og dømmekraft basert i bønn, kan administratorer bruke eksisterende General-konferanse Policy og retningslinjer som verktøy for å løse problemer med manglende etterlevelse.
|
3. Process for Addressing Perceived Non-Compliance—Administrators dealing with any matter of perceived non-compliance shall exercise Christian due process which will (a) include much prayer and dialogue, (b) provide a clearly written statement defining the perceived non-compliance, (c) upon receipt of the written statement, provide 60 days for the executive officers of the perceived non-compliant entity to provide evidence of compliance or a plan to achieve sustained compliance, (d) create a supportive atmosphere by which to achieve compliance and unity, and (e) provide a reasonable timeframe (30 days) to provide evidence of compliance or a plan to achieve sustained compliance.
|
3. Prosessen med å adressere det som oppfattes å være manglende etterlevelse – Administratorer som håndterer ethvert spørsmål vedrørende oppfattet manglende etterlevelse, skal utøve en kristen rettferdig prosess som vil (a) inkludere mye bønn og dialog, (b) gi en tydelig skriftlig uttalelse som definerer den oppfattede manglende etterlevelse, c) ved mottak av den skriftlige erklæringen, gi 60 dager for ledende embetspersoner i den oppfattede ikke-overensstemmende enheten til å fremlegge bevis for etterlevelse, eller en plan for å oppnå vedvarende etterlevelse, d) skape en støttende atmosfære for å oppnå samsvar og enhet, og (e) sørge for en rimelig tids-ramme (30 dager) for å bevise etterlevelse, eller en plan for å oppnå vedvarende etterlevelse.
|
If, in the opinion of the executive officers of the conference and/or union and/or division and/or General Conference, compliance has been requested but has not been made evident or has not been sustainably achieved, the General Conference Administrative Committee may request the appropriate General Conference Compliance Review Committee* to implement its terms of reference. The appropriate General Conference Compliance Review Committee*shall evaluate the matter and (1) deem the perceived non-compliant issue to be resolved, (2) make recommendations to the appropriate
Administrative Committee, and/or (3) consider and recommend to the General Conference Administrative Committee, General Conference officers, all division officers, and for final determination by the General Conference Executive Committee at Annual Council, that disciplinary measures be taken.
*As per General Conference Administrative Committee actions July 17, 2018, and August 14, 2018.
|
Dersom det etter anmodning fra administrasjonen i distriktet og / eller unionen og / eller divisjonen og / eller Generalkonferansen er etterspurt etter-levelse, men det ikke har vært gjort på en tydelig måte, eller ikke har blitt oppnådd på en bærekraftig måte, kan General-konferansens administrative komite anmode den aktuelle kontrollkomiteen i Generalkonferansen* om å starte prosessen beskrevet i mandatet til komiteen. Den aktuelle kontrollkomiteen i General-konferansen * skal vurdere saken og (1) vurdere at den oppfattede ikke-etterlevelsen skal løses, (2) gi sine anbefalinger til den aktuelle administrasjonskomiteen, og / eller (3) vurdere og anbefale til Generalkonferansens administrasjonskomité, General-konferansens øverste ledelse, alle i administrasjonene i divisjonene og for endelig avgjørelse av Generalkonferansens hovedstyremøte, at disiplinære tiltak blir vedtatt.
*I tråd med vedtaket I Generalkonferansens Administrative komite den 17. juli , 2018, og den 14. august, 2018. |
If, in the opinion of a General Conference Compliance Review Committee,*reasonable time has been given for discussion and review, the General Conference Compliance Review Committee*may directly make recommendations to the appropriate Administrative Committee.
*As per General Conference Administrative Committee actions July 17, 2018, and August 14, 2018. |
Hvis det, etter Generalkonferansens kontrollkomites* mening, er gitt rimelig tid til diskusjon og gjennomgang, kan General-konferansens kontrollkomite* gi direkte anbefalinger til den aktuelle administrasjonskomiteen.
*I tråd med vedtaket I Generalkonferansens Administrative komite den 17. juli , 2018, og den 14. august, 2018. |
4. Process for Appeal—An entity seeking to appeal a recommendation may do so in writing directly to the assigned General Conference Compliance Review Committee.*The appeal process made by the non-compliant entity shall be considered part of the work of the General Conference Compliance Review Committee*as defined by its terms of reference. The General Conference Compliance Review Committee*shall respond in writing to the appeal made by the reporting organization, within 60 days of delivery of the final written appeal. If there is no satisfactory resolution following the appeal to the General Conference Compliance Review Committee,*the entity may appeal the matter further directly in writing to the General Conference Administrative Committee.
*As per General Conference Administrative Committee actions July 17, 2018, and August 14, 2018. |
4. Prosedyre for å anke – En enhet som ønsker å anke en framsatt anbefaling, kan gjøre det skriftlig direkte til den tilordnede kontrollkomiteen i Generalkonferansen. * Ankeprosessen som er begjært av den ikke-etterlevende enheten, skal anses som en del av arbeidet i kontrollkomiteen i General-konferansen * som definert i komite-mandatet. Kontrollkomiteen i General-konferansen * skal svare skriftlig på anken fra den rapporterende organisasjonen innen 60 dager etter at den endelige versjonen av den skriftlige klagen ble levert. Hvis det ikke foreligger en tilfredsstillende avgjørelse som følge av anken til Generalkonferansens kontrollkomite, * kan enheten skriftlig anke saken videre direkte til General-konferansens administrative komite.
*I tråd med vedtaket I Generalkonferansens Administrative komite den 17. juli , 2018, og den 14. august, 2018. |
5. Process for Unresolved Matters—If a matter of non-compliance continues to be unresolved, the next higher level of Church organization is tasked with the responsibility to resolve the matter or facilitate the initiation of a process leading to consequences.
|
5. Prosess for uløste saker – Hvis et spørsmål om manglende etterlevelse fortsatt ikke er løst, har neste nivå oppover i kirkeorganisasjon ansvaret for å løse saken, eller legge til rette for at det settes i gang en prosess som fører til konsekvenser. |
6. Disciplinary Measures—In the event the due process referenced above does not bring about compliance and does not result in the reversal of the action taken by the non-compliant entity and/or the constituency-elected leader of that body (the union president, who serves as both the voice of the union constituency and the voice of the world Church and who is an ex officio member of the General Conference Executive Committee), the entity and its duly elected leader may be subject to the following disciplinary measures:
|
6. Disiplinære tiltak – Hvis den påkrevde prosessen som er nevnt ovenfor, ikke fører til etterlevelse og ikke resulterer i reversering av vedtak fattet av den ikke-etterlevende enheten og / eller den valgte lederen til den aktuelle enheten , (unionslederen fungerer som både unionsmedlemmenes stemme og verdensKirkens stemme og som et ex officio medlem av Generalkonferansens styre), kan enheten og dets behørig valgte leder bli underlagt følgende disiplinære tiltak: |
a. Warned—By vote of simple majority of the General Conference Executive Committee, unions/unions of churches/organizations that have complied with General Conference Executive Committee and/or General Conference Session actions but have taken actions that are not in compliance with the practices of the Church as defined by the General Conference Constitution and Bylaws and/or the General Conference Working Policy may be “warned.” Being “warned” applies generally to a non-compliant entity and does not intend to identify individuals for further action or mention.
|
a. Advarsel – Med simpelt flertall i General-konferansens styre, kan unioner/unioner av kirker/organisasjoner som har etterlevd vedtak i Generalkonferansens styre og/eller Generalkonferansens hovedforsamling, men som har fattet vedtak som ikke er i samsvar med Kirkens praksis, slik den er definert i Generalkonferansens vedtekter og / eller Generalkonferansens Policy, bli «advart.» Å være «advart» gjelder generelt for en ikke-etterlevende enhet og har ikke til hensikt å identifisere personer for videre konsekvenser eller omtale. |
b. Public Reprimand—By vote of simple majority of the General Conference Executive Committee, the president of such unions/unions of churches/organizations that have not complied with General Conference Executive Committee actions and/or General Conference Session actions, including Working Policy, which have been voted by the General Conference Executive
Committee and/or General Conference Session, may be given a public reprimand. In the attendee listing contained in the agenda of each Spring Meeting and Annual Council of the General Conference Executive Committee, the names of those individuals representing entities under reprimand will be denoted and will be mentioned at the opening session of the meeting. |
b. Offentlig reprimande – Lederen for unioner/ unioner av kirker/ organisasjoner som ikke har etterlevd vedtak i General-konferansens styre og/eller General-konferansens hovedforsamling, inkludert Policy som er vedtatt i Generalkonferansens styre og/eller i Generalkonferansens hovedforsamling, kan med simpelt flertall i Generalkonferansens styre bli gitt en offentlig reprimande. I deltakerlisten som er oppført på dagsordenen for hvert vårmøte og årlige hovedstyremøte for General-konferansen, vil navnene på de personer som representerer enheter som har fått reprimande, bli identifisert, og de vil dessuten bli omtalt i åpningsmøtet. |
c. Placed on Removal for Cause and Subject to Policy Application—When non-compliance continues after public reprimand, the relevant General Conference Compliance Review Committee,*by virtue of prior General Conference Executive Committee actions and/or General Conference Session actions, shall have authority to consider and recommend to the General Conference Administrative Committee, General Conference officers, all division officers, and the General Conference Executive Committee at Annual Council, for final determination and for the application of existing General Conference working policies and guidelines, such as removal of the representative member “for cause” by a two-thirds majority vote.—General Conference Bylaws Article XIII Sec. 1. c. and f., and GC B 95.
*As per General Conference Administrative Committee actions July 17, 2018, and August 14, 2018.
|
c. Saklig tap av styreverv, og underlagt retningslinjer i Policy – Når manglende etterlevelse fortsetter etter offentlig reprimande, skal den relevante kontroll-komiteen i Generalkonferansen, * i kraft av tidligere vedtak i Generalkonferansens styre og/eller Generalkonferansens hoved-forsamling, ha fullmakt til å vurdere og anbefale overfor Generalkonferansens administrasjonskomité, General-konferansens øverste ledelse, ledelsen i alle divisjonene og Generalkonferansens styre ved det årlige hovedstyremøtet at det fattes et endelig vedtak i saken og at det anvendes eksisterende Policy og retningslinjer i Generalkonferansen, som for eksempel å frata representanten styremedlemskap på «saklig» grunnlag. Et gyldig vedtak i styret krever to tredelers flertall. Generalkonferansens vedtekter – Bylaws Article XIII Sec. 1. c. og f., og GC B 95
*I tråd med vedtaket I Generalkonferansens Administrative komite den 17. juli , 2018, og den 14. august, 2018. |
In the event that entities that have been “warned” or their president “reprimanded” take actions that bring their entities into compliance with the practices of the Church as defined by the General Conference Constitution and Bylaws, the General Conference Working Policy, and voted actions of the General Conference Executive Committee and/or General Conference Session, the relevant General Conference Compliance Review Committee* shall recommend to the General Conference Administrative Committee that these entities or their president be reinstated to regular standing by the General Conference Executive Committee. In the event that entities that have been “warned” or “reprimanded” continue in non-compliance with voted actions of the General Conference Executive Committee and/or General Conference Session, the relevant General Conference Compliance Review Committee* may recommend to the General Conference Administrative Committee to pursue other actions that may be available in the General Conference working policies and guidelines or the Constitution and Bylaws of the General Conference. If, after the organization closest to the matter has been unable to resolve a compliance issue and the General Conference Compliance Review Committee*has recommended consequences, only the General Conference Executive Committee and/or the General Conference in session has authority to implement the recommendation.
*As per General Conference Administrative Committee actions July 17, 2018, and August 14, 2018.
|
Dersom enheter som har blitt «advart» eller deres ledere har mottatt «reprimande», så vedtar tiltak som bringer deres enheter i samsvar med Kirkens praksis som definert i Generalkonferansens vedtekter, Generalkonferansens Policy og vedtak i Generalkonferansens styre og/eller hovedforsamling, skal den relevante kontrollkomiteen i Generalkonferansen * anbefale til Generalkonferansens administrative komite at disse enhetene, eller deres ledere, får tilbake regulær status i Generalkonferansens styre.
I tilfelle at enheter som har blitt «advart» eller har mottatt «reprimande» fortsetter med manglende etterlevelse av vedtak i Generalkonferansens styre og/eller i Generalkonferansens hovedforsamling, kan Generalkonferansens relevante kontrollkomite * anbefale overfor Generalkonferansens administrative komite å ta i bruk andre tiltak som kan være tilgjengelige i Generalkonferansens Policy og retningslinjer eller Generalkonferansens vedtekter. Hvis det, etter at organisasjonen nærmest saken har vært ute av stand til å løse saken om etterlevelse, og kontrollkomiteen i Generalkonferansen * så har anbefalt konsekvenser, er det bare Generalkonferansens styre og / eller Generalkonferansens hovedforsamling som har fullmakt til å sørge for at anbefalingen blir vedtatt satt ut i livet.
*I tråd med vedtaket I Generalkonferansens Administrative komite den 17. juli , 2018, og den 14. august, 2018. |
Presidents of conferences/missions whose union president has been “reprimanded” shall continue to exercise voice, as provided by the General Conference Bylaws, and the body will be notified that the invitee requesting voice is a constituent representative of a conference/mission of a union whose president has been “reprimanded” due to a matter of non-compliance.
|
Ledere for distrikter / misjoner som tilhører unioner hvor lederen har mottatt «reprimande», skal fortsatt ha talerett i tråd med reglene i Generalkonferansens vedtekter. Forsamlingen vil bli varslet om at den aktuelle personen som ber om taletid, er en valgt representant fra et distrikt/ misjon i en union hvor lederen har mottatt «reprimande» på grunn av en manglende etterlevelse. |
In instances where a union president has been removed from the membership of the committee “for cause,” other members of the General Conference Executive Committee from that union shall continue to exercise full privileges without mention of reprimand.
|
I tilfeller der en unionsleder er fratatt styremedlemskapet på «saklig» grunnlag, skal andre medlemmer av General-konferansens styre fra denne unionen fortsatt ha fulle rettigheter som styre-medlemmer uten at reprimande blir nevnt. |
Entities desiring reconsideration of a General Conference Executive Committee and/or General Conference Session action, may seek recourse through processes already provided for in the General Conference Working Policy. The process of seeking recourse and the “Regard for and Practice of General Conference Session and General Conference Executive Committee Actions” shall run concurrently.
|
Enheter som ønsker en revurdering av et vedtak i Generalkonferansens styre og / eller Generalkonferansens hovedforsamling, kan søke saken gjenopptatt gjennom prosesser som allerede er fastsatt i General-konferansens Policy.
Prosessen med å søke om gjenopptaking av saken og «Respekt for og etterlevelse av vedtak i Generalkonferansens hoved-forsamling og Generalkonferansens styre» skal gjennomføres samstemt. |
As circumstances warrant, this process may be used as a model by other levels of Church organization.**
**When considering compliance matters, local churches should refer to the process described in the Seventh-day Adventist Church Manual.
|
Om omstendighetene gir grunnlag for det, kan denne prosessen brukes som en modell av andre nivåer av Kirkens organisasjon. **
** Når man vurderer etterlevelsessaker, bør lokale menigheter referere til prosessen som er beskrevet i Menighetshåndboken. |
The count of the secret ballots was as follows: In favor 185 In opposition 124 Abstained 2
|
Opptellingen av stemmene i den hemmelige avstemningen ga følgende resultat: Støtte til dokumentet: 185 Støtter ikke dokumentet: 124 Avholdt seg fra å stemme: 2 |
Om Syvendedags Adventistkirken
Velkommen til den offisielle websiden for Syvendedags Adventistkirken i Norge. Adventistkirken, som vi kalles i dagligtale, er en verdensomspennende, protestantisk frikirke med om lag 20 millioner voksne medlemmer. I Norge er vi ca 4 500 medlemmer fordelt på 56 menigheter fra nord til sør.
Vi håper at du kommer til å bli bedre kjent med oss og det vi står for, mens du bruker disse sidene.