Lukk

Sabbatsskolen

19
okt
2024

3. Begynnelsen

Tekstene

Introduksjon til dagens tekster

Hva leser du først i en bok? Innledningen eller baksideteksten? For å se om en bok er verdt å bruke tid på, leser vi noe for å få et raskt overblikk. Åpningsordene i Johannesevangeliet er slik. De viser hva det handler om: hovedpersonen, selve formålet med å skrive det ned og det overordnede temaet.

Den første setningen er ikke ulik mange andre bombastiske innledninger. Det ligger litt mystikk og store ideer bak den første setningen. Faktisk er Johannes den eneste av evangelistene som nevner Jesu eksistens før han kom til verden på denne måten.

Johannes ønsker å etablere Jesu guddommelighet og  at han er også er ulik oss mennesker, og deretter følger fortellingen om hvordan Jesus viser seg i praksis som Gud, som hjelper, som frelser, som omsorgsfull venn og inspirator.

Start Bibelsamtalen

Les én og én tekst og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende.

Joh 1,1-13

Joh 1,14-18

Joh 1,19-34

Tekstens verden

Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?

Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?

Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?

Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?

Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?

Reaksjoner på teksten

Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)

Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?

Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?

Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?

Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?

Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?

Hva kan jeg bruke det til?

Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?

Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?

Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?

Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?

Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en som ikke tror?

Kommentarer til tekstene

 Joh 1,1-13  | Lys og mørke
Når Johannes forteller om Jesus bruker han bilder fra Det gamle testamente.

‌Uttrykk som i begynnelsen, lys, mørke og Ordet tar oss med tilbake til fortellingen om da Gud skapte ved sitt ord (1. Mosebok 1,2-4. I Det gamle testamente brukes «lys» som et symbol på Guds nærhet og livgivende kraft. «Mørke» er et symbol på det onde, opprør mot Gud og et liv borte fra Guds nærhet. I Johannesevangeliet er Jesus lyset som gir frelse, kunnskap, åpenbaring, visdom, liv, helbredelse og Guds nærhet.

Men «lys» og «mørke» er ikke likeverdige enheter. På samme måte som et lite lys i et mørkt rom seirer over mørket, slik har Jesus for alltid forandret vår verden. «Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det».

Joh 1,14-18  |  Midt i blant oss
Det nye testamente ble skrevet på gresk. Det greske verbet som ligger bak ordene “tok bolig” kan også oversettes slik: “Ordet ble mennesket og satt opp sitt telt iblant oss”.

Herren sa til Moses at han skulle «reise en helligdom for meg, så vil jeg bo midt iblant dem» (2. Mosebok 25,8).

I Åpenbaringsboken hørte Johannes (og troende gjennom alle tider) stemme si at «Guds bolig er hos menneskene, og han «skal bo hos dem» (Åp 21,3). Ordet som er oversatt til «bolig» kan også oversettes med «telt».

Joh 1,19-34 |  Se, Guds lam

Uttrykket «Guds lam» finnes kun i Johannesevangeliet, begge ganger fra døperen Johannes sin munn (Joh 1,29.36).

I Det gamle testamente er det flere tekster om lam som ofres:

  • Påskelammet (2. Mos 12). Johannes viser til påskelammet som et symbol på Jesus (Joh 19,36).
  • Den lidende tjener (Jes 53). Han bærer skyld og var like et lam som føres bort for å laktes.
  • Det daglige (2. Mos 29,38-46): Hver dag ble det i helligdommen ofret to lam, morgenen og kveld. Legg særlig merke til 29,45. 

Til ettertanke
Jesus er ”full av nåde og sannhet” (Joh 1,14). Hvordan har Jesu nåde og sannhet vist seg i ditt liv?

The Message: The Bible in Contemporary Language er en parafrase av Eugene H. Peterson. En parafrase er en bibelutgave hvor man prøver å formidle bibeltekstens mening med en nåtidig språkdrakt. Oversetteren kan ta seg større friheter enn i en formell oversettelse. The Message gjengir teksten i Joh 1,14 slik:

“The Word became flesh and blood, and moved into the neigborhood»

“Ordet ble kjøtt og blod og flyttet inn i nabolaget”

Hvordan kan du være et vitne i ditt nabolag slik at Jesus kan bli kjent for de som bor rundt deg?

En dag skal «Guds bolig (telt)» (Åp 21,3) være iblant oss mennesker for alltid. Hva gjør dette løftet med troen din?

I 1,1-34 møter vi Far, Sønnen og Ånden. Hvordan beskrives de? Hva gjør de?

Refleksjonsspørsmål

Fra verdensrommet – før alt ble til
Spør du folk i dag om Jesus, blir han karakterisert som et godt menneske som levde for lenge siden. For mange er han en historisk skikkelse på linje med Ghandi, Dalai Lama, Mor Theresa eller andre mennesker som viste innsikt, kjærlighet og godhet. Men sjelden som mer enn det.

Johannes, derimot, argumenterer sterkt for at Jesus er en person som eksisterte før alt annet ble til. Han etablerer også Jesu guddommelighet som noe langt mer enn et godt menneske med en god ideologi.

Hvor viktig er tanken om at Jesus er den ultimate begynnelsen på hele skaperverket? Hva er dette «ordet»? Er det skriftspråk eller noe annet? Henviser det til Jesus som en skapende Gud? Hva betyr det for deg at det finnes et begrunnet grunnlag for alle ting?

Guds lam som bærer min synd
Bildet av et lam som bærer synd er fjernt fra oss. Begrepet kommer fra de jødiske religiøse offerritualene, så det var ikke noe tvetydig i det Johannes sier her.

I gamle dager kunne man ikke bare slå opp en persons navn i et register for å verifisere identiteten deres, så folk spurte både Johannes og Jesus hvem de var. Peter får også det spørsmålet. Hvis vi kan slå fast hvem Jesus er og ektheten av Bibelens skrifter, vil det føre til en større tro på Kristus? Hvorfor (ikke)? Hva betyr det for meg at Jesus bærer min synd? Hvor stort er gapet mellom Jesus som Gud og Jesus som syndebærer? Hvordan forstår vi dette? Hvilket bilde ville vi brukt i dag i stedet for et lam?