4. Grunnlaget for å være en kristen
Tekstene
Introduksjon til dagens tekster
Vi velger et politisk parti eller en interesseorganisasjon etter å ha studert det ideologiske grunnlaget og hva som passer med det som er viktig for oss. Det vi føler «passer meg». Er det på samme måte vi velger kristen tro?
Ville jeg hatt helt andre verdier hvis jeg var født i en annen del av verden? Er det tilfeldig at jeg er en troende kristen?
Hva bygger den kristne troen på? Hvordan presenterer Bibelen grunnlaget for min frelse? Trenger jeg å bli frelst, og fra hva?
Dette er noe av det vi skal se nærmere på i dette studiet.
Start Bibelsamtalen
(Les tekstene en og en og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende)
Tekstens verden
Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?
Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?
Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?
Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?
Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?
Reaksjoner på teksten
Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)
Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?
Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?
Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?
Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?
Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?
Hva kan jeg bruke det til?
Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?
Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?
Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?
Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?
Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en
som ikke tror?
Kommentarer til tekstene
Ef 2,1-10 | Reist opp og satt i himmelen
Ifølge Paulus finnes det et klart skille mellom «før» og «etter» at man omvender seg og tar imot livet i Kristus. «Før»-tilstanden beskriver han flere steder i brevene sine med mer eksplisitte beskrivelser av opprørsk adferd (Rom 1,28-32; 1 Kor 6,9-11).
Paulus gir to forklaringer på hvorfor de ennå uomvende er «vredens barn»: 1) De følger «herskeren i himmelrommet», en åndelig overmakt, og 2) de følger egne kjødelige lyster. Umiddelbart kan dette virke som ulike ting, men for Paulus er de to sider av samme sak. «Etter»-tilstanden tilstand beskrives her som å være reist opp fra de døde og sitte i himmelen med Kristus. Slik Paulus oppfatter evangeliet, så er historien om Jesus (hans oppstandelse og opphøyelse) nå også blitt historien om oss, som tror på Jesus. Det overraskende for oss lesere i dag er kanskje at vi vanligvis ikke tenker på oss selv som reist opp fra de døde eller tatt til himmelen for å sitte på tronen med Kristus. Vi ser vanligvis på dette som fremtidige hendelser, mens Paulus her beskriver det som noe, som til dels allerede har skjedd. Paulus tenker dog slik og ser det som grunnlaget for en annerledes måte å leve på.
Luk 15,11-24 | Guds inderlige medfølelse
Da faren ser sin sønn langt borte, kjenner han på «inderlig medfølelse». I grunnskriften er det greske ordet «splangnizomai» en følelse, man kjenner helt ned i tarmene. Denne medfølelsen beveger én til barmhjertighet. Jesus kjente på det samme, da han så folkemengdene, som var «forkomne og hjelpeløse, som sauer uten gjeter» (Matt 9,36). I en annen kjent lignelse kjenner den barmhjertige samaritan på det samme, da han ser jøden, som lå halvdød på veien (Lukas 10,33). Dette er altså hva Gud kjenner på når han ser oss i vår nød, også når vår elendighet er 100 prosent selvforskyldt. Det er da at han løper oss i møte for å ta imot oss og gjenopprette oss og gi oss «livet» vi så sårt trenger (Lukas 15,24).
Ettertanke
Hvordan føler og lever en ambasadør for Messias hoff? En som har sitt sete ved kongens bord?
Hvordan reagerte den hjemmeværende sønnen i liknelsen over («Du er alltid hos meg og alt mitt er ditt») på farens barmhjertighet overfor broren? Hvorfor?
Hvor er du i disse bildene?
- Langt borte og likeglad
- Langt bort og lengter etter en klem fra Far
- Hjemme men har aldri virkelig opplevd Fars barmhjertighet
- Hjemme og opplever Fars barmhjertighet
- Hjemme, men takknemligheten og beistringen for Fars barmhjertighethar kjølnet litt.
- Annet?
På hvilke måter har ditt forhold til din egen far påvirket hva du føler overfor Gud?
Refleksjonsspørsmål
Det syndige livet
Paulus snakker om å bli frelst fra vårt tidligere liv. Et liv der vi var «døde i våre overtredelser og synder».
Anser du at ditt eget liv var fullt av overtredelser og synder før du ble en troende? Passer dette bildet på oss i dag?
Er kristendommen noe man velger ut fra en ideologisk undersøkelse av hva som passer best inn i ens liv? Er hele hensikten med kristendommen å gjøre mennesker til bedre etiske vesener? Bør kristendommen eksporteres ut i verden, sammen med ideer om demokrati og selvstyre, i håp om at lokalbefolkningen kan leve mer etisk forsvarlige liv?
Hva er det som driver meg til å være troende?
Paulus snakker mye om nåde, om barmhjertighet, om at alt er en gave fra Gud. Hvis du ikke velger å være kristen fordi det virker ideologisk best, hva er grunnen til at du har valgt å følge Jesus?
Hvorfor er det så vanskelig for oss mennesker å ta imot en gave uten å føle vi skal betale noe tilbake?
Hvilken rolle spiller følelsene mine når jeg velger livssyn? Hvorfor er mange mennesker litt redde for følelser, når de fleste avgjørelser vi tar, har følelser som en stor del av grunnlaget?
Er det tilfeldig at vi er kristne i Skandinavia og muslimer i Iran? Kan jeg velge noe hvis det er en tilfeldighet?