Lukk

Sabbatsskolen

12
okt
2024

2. Guddommelighet

Tekstene

Introduksjon til dagens tekster

I dag blir mennesker som påberoper seg guddommelighet plassert på psykiatriske avdelinger. Det er trist å se mennesker som sliter med mental ubalanse. Grensen mellom det normale og det unormale kan være vanskelig å finne, men påstått guddommelighet regnes definitivt ikke som normalt.

Hvorfor var Jesus så opptatt av å kommunisere ideen om sin guddommelighet til folk? Var det en nødvendighet for å bli hørt og forstått? Var Jesu guddommelighet en fordel eller en ulempe for Jesus i hans misjon?

På Jesu tid var det vanskelig å tro at han var annerledes enn andre. Det er det samme i dag. Hvorfor er det viktig å forstå hvem Jesus er? Hva betyr det i forhold til å tilbe Gud? Hvilken forskjell ser det ut til å være mellom folks reaksjoner, og de skriftlærdes reaksjoner på Jesu påståtte guddommelighet?

Start Bibelsamtalen

Les én og én tekst og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende.

Joh 6,22-35

Joh 9

Tekstens verden

Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?

Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?

Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?

Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?

Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?

Reaksjoner på teksten

Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)

Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?

Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?

Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?

Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?

Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?

Hva kan jeg bruke det til?

Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?

Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?

Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?

Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?

Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en som ikke tror?

Kommentarer til tekstene

 Joh 6,22-35  |  Ser du virkeligheten?
I Johannesevangeliet er denne samtalen vendepunktet mellom tiden da Jesu popularitet bare økte, og motstanden begynte. Og det kan virke som om det var Jesus selv som provoserte fram denne motstanden. Plutselig begynner å han å kritisere motivene deres: ”Dere er bare opptatt av fysisk mat.”  Og så følger eskalerende påstander om hvem han selv faktisk er, og hva han kan tilby som til slutt blir så opprørende at selv mange av disiplene sluttet å følge ham.

Hvorfor tror du han valgte denne provoserende strategien? Det synes ganske bevisst fra Jesu side. Kan det ha noe å gjøre med at det var i Kapernaum han var mest ”hjemme” (Mark 2,1)? Var de blitt for vant til ham til at de kunne se nye dimensjoner i hvem han faktisk var? Var det bare provokasjon som kunne vekke dem? Legg merke til at de ber om et tegn slik at de kan tro på ham ETTER at han hadde mettet dem i ødemarken. Hadde de ikke oppfattet det guddommelige i dette tegnet? Hadde de ikke oppfattet symbolikken i dette? Hadde de ikke sett likheten til Moses som også gav folket mat i ødemarken? Hvilke enestående velsignelser er vi selv blitt så vant til at vi ikke en gang ser dem? Er det tegn på guddommelig nærvær i livet vårt som vi også er blitt så vant til at vi ikke lenger bryr oss om det?

Eller kanskje det er motsatt. At vi også tenker at Jesu påstander er for dramatiske til å bli tatt på alvor? ”Den som kommer til meg skal ikke hungre, og den som tror på meg skal aldri tørste!” (v. 35). På hvilket åndelig nivå er dette sant?

Jon 9  |  Hvordan bli blind
Fortellingen gjenspeiler to virkelighetsoppfatninger:
(1) Å bli født blind er en straff for synd (v. 34 og 2)
(2) En blindfødt er en invitasjon til omverdenen om å bli med å gjøre Guds gjerninger. Det første perspektivet gjør det mulig å fraskrive seg personlig

ansvar i møte med lidelse (Gud ville det slik, hvem er jeg til å blande meg inn). Det andre perspektivet er en omfavnelse av ansvaret (Guds arbeid for å helbrede verden skjer gjennom oss).  Eller som N.T. Wright sier det: «Kaoset og elendigheten i den nåværende verden, er tilsynelatende det råmaterialet som den kjærlige, vise og rettferdige Gud skaper sitt nye skaperverk av.» (John for Everyone)

Når Jesus helbreder den blinde fører det til et nytt dilemma.

  • En så god og mektig gjerning må vel være gjort av en sann profet?
  • Men en sann profet ville vel ikke gjøre noe slikt på en sabbat?

Jesus kaller det siste perspektivet for blindhet? Hvorfor?

Sabbaten var tegnet på at Gud var skaperen av verden. Helbredelsen av den blinde var tegnet på at i Jesus skulle verden skapes på ny. Jesus valgte å gjøre denne handlingen nettopp på sabbaten. Og han provoserte med vilje. Han kunne ha talt et ord og veivet med hånden. I stedet både blandet, knadde og smurte han – alt sammen forbudt i farissernes lovtolkning.  De mange sabbatsmiraklene til Jesus utgjør på mange måter et sterkt signal om at sabbaten verken var blitt avskaffet eller uaktuell mot slutten av det første århundret (når Johannes evangelium ble skrevet). De dimensjonene av sabbaten som handlet om gjenskapelse, helbredelse, frelse blir løftet opp.

Til ettertanke

Hvem er du i denne fortellingen? Den blinde, en av disiplene, naboene, vitnene, foreldrene, fariseerne som fokuserte på sabbatsbruddet?  Fariseerne som fokuserte på miraklet?

Refleksjonsspørsmål

Fra det fysiske til det åndelige

Alle mennesker søker å samle seg rikdom og ressurser for å overleve så godt de kan. Slik var det også på Jesu tid. Å kjenne noen som kunne forvandle vann til vin og mette mange med lite brød, kunne gi fordeler i et liv preget av nød og knappe ressurser.

Jesus brukte ofte hverdagslige rutiner for å forklare åndelige sannheter. Hvorfor gjorde han dette? Hva mente Jesus da han sa at han er livets brød og vann? Hvordan kan det gi mening for oss i dag?

En ubehagelig samtale
Johannesevangeliet er svært opptatt av å vise Jesu forbindelse med det utenomjordiske universet. I fortellingen om den blindfødte mannen er vi vitne til en eskalerende debatt mellom de skriftlærdes og den blindes egne synspunkter. Det var flere spørsmål involvert i denne debatten. Begreper som synd, sykdom, sabbat, autoritet, tradisjoner og guddommelighet blandes sammen i en svært ubehagelig samtale for de som var til stede. Hvilket menneskesyn kom til uttrykk i denne debatten?

Hvordan navigerer vi selv mellom det vi har lært om sannhet og tradisjon, og de utfordringene vi står overfor på et åndelig plan? Er vi flinkere til å gi slipp på våre egne dogmer når vi blir utfordret i vår forståelse av sannheten enn de var på Jesu tid? Hvilken hensikt tror du Jesus hadde med å utføre dette mirakelet?

Hva kan vi i dag lære av historien om den blindfødte mannen? Hvordan tror du Jesus ville utfordret oss i dag hvis han var en del av vår kultur?