13. Historien fortsetter
Tekstene
Introduksjon til dagens tekster
Evangeliet om Jesus slutter tilsynelatende med oppstandelsen. Men historien slutter ikke der. Historien fortsetter med oss, disiplene hans.
Johannesevangeliet avsluttes med å fortelle om møtene mellom disiplene og den oppstandne Jesus. Det virker som om forfatteren ikke orket å skrive mer, for i den siste setningen står det at hele verden ikke ville kunne romme de bøkene som måtte skrives hvis alt skulle være med.
Hvorfor nevnes disse møtene med Jesus etter oppstandelsen? Hvilke følelser hos disiplene og Jesus kan du lese ut av de hendelsene som nevnes?
Hva betyr den oppstandne Jesus for oss i dag? Skiller kristendommen seg fra andre religioner fordi vi tror på en som stod opp fra de døde? Hvordan kommer man til å tro på en oppstanden frelser når dette er både unaturlig og merkelig?
Start Bibelsamtalen
Les én og én tekst og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende.
Joh 21,1-14
Joh 21,15-25
Tekstens verden
Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?
Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?
Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?
Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?
Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?
Reaksjoner på teksten
Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)
Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?
Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?
Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?
Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?
Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?
Hva kan jeg bruke det til?
Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?
Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?
Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?
Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?
Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en som ikke tror?
Kommentarer til tekstene
➼ Joh 21,1-14 | Mat til de sultne
Jesus viser seg for noen disipler etter sin oppstandelse. Som i andre slike fortellinger, så er han ikke lett å kjenne igjen med en gang (21,4, se også Luk 24,16), men siden kommer disiplene til å bli overbevist om at det virkelig er ham, Herren (21,7.12). «Herren» (Kyrios) er ikke en vanlig måte å omtale en jødisk mann på, men vitner om et høyt syn på Kristus: Han er Herren (Gud). Etter skuffelsen over en feilet Messias har disse disiplene gått tilbake til fiskerlivet. Men de får ingen fisk. Når man først har vært disippel og har gått sammen med Jesus, er det ikke «bare bare» å gå tilbake til livet man hadde før og få dekket behovene sine der. Men når de på nytt følger Jesu befalinger, så velter det inn med fisk i nettet deres.
Jesus antyder at de nok er sultne (Joh 21,5). Sult og tørst er åndelige metaforer i Johannesevangeliet. Til den samaritanske kvinne tilbød Jesus jo levende vann (Joh 4,14). Jesus ga også dette løfte: «Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og den som tror på meg, skal aldri tørste.» (Joh 6,35) Når de kommer inn på land med alle fiskene deres, så ligger det allerede brød og fisk klar på glørne. De hadde altså ikke trengt å fange noe selv for å få mat. Men nå når de har fanget, så kan fangsten naturligvis bli en del av måltidet de kan nyte også. Dette er et fint bilde på nåden: Vi trenger ikke gjøre gode gjerninger for å bli velsignet. Selv om gode gjerninger kan gi ekstra velsignelser. Jesus står uansett klar: «Kom og få mat!» (Joh 21,12)
➼ Joh 21,15-25 | Disiplene som Jesus elsker
Simon Peter fornektet Jesus tre ganger. Nå gir Jesus ham anledning til å bekrefte sin kjærlighet tre ganger. Jesus anklager ham ikke. Kanskje man kunne ha forventet en konfrontasjon: «Hvis du virkelig elsker meg, hvorfor fornektet du meg da!?» Men som vi også har fått fortalt: Jesus kom ikke til verden for å dømme verden (Joh 3,17).
Jesu svar til Simon er «fø lammene mine» og «vær gjeter for sauene mine». Jesus har lært dem at han er den gode gjeteren (Joh 10,11), og nå utnevner han Simon til å være en gjeter sammen med ham. Peter ble en viktig leder i den kristne menighet og led martyrdøden – han fornektet aldri Kristus igjen.
Men hva skal skje med «disippelen som Jesus hadde kjær», og som har skrevet dette evangelium? Vi vet egentlig ikke hvem denne disippelen er. Det er en senere tradisjon, som sier det er Johannes. Men på en måte er vi alle «disippelen som Jesus hadde kjær»! Det har jo blitt poengtert at Gud og Jesus elsket hele verden (Joh 3,16). Så da er spørsmålet: Hva skal skje med oss? Det samme som med Peter? Eller kommer kirken (som helhet) til å overleve helt inntil Herrens komme? Dette var hvert fall Jesu bønn: «Hellige Far, bevar dem i ditt navn, det navnet du har gitt meg, så de kan være ett, slik som vi er ett.» (Joh 17,11).
Til ettertanke
Dette evangelium ble skrevet ned «for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.» (Joh 20,31) Hvordan kan denne avsluttende beretning om Simon Peter og den elskede disippelen være med å styrke troen på Jesus?
Før Peter fornektet Jesus hadde han sagt: «Jeg vil gi livet mitt for deg.» (Joh 13,37). Det stemte ikke. Men det stemmer nå, etter han har møtt den oppstandne Jesus. Hva var det som forandret Simon Peter?
Historien om Jesu tjeneste på jorden er blitt fortalt – dog ikke alt han gjorde – men i denne teksten finner vi også flere konkrete spor av ting, som siden skulle skje. Den gode gjeteren kommer til å ha en saueflokk, og denne flokken kommer til å trenge mat også. Ulike skjebner kommer til å vente dem, som trofast følger Jesus. Hvordan ser du din rolle i historiens fortsettelse? Hva er din plass i saueflokken? Har du fått drikke det levende vann og spise livets brød? Hva betyr troen på Jesus for deg?
Refleksjonsspørsmål
Jesus tilbereder fisk
Mange tenker på himmelske vesener som ånder uten en fysisk kropp. Vi kan kanskje ikke tolke Jesu fysiske egenskaper ut fra det faktum at han spiste sammen med disiplene etter sin oppstandelse, men hva forteller det oss at Jesus var opptatt av menneskers fysiske behov, men likevel ikke var bundet av de fysiske lovene vi har her på jorden? Hva var det viktig for Jesus at disiplene forsto?
Jesus omsorg for fremtiden
Hva var disiplene opptatt av i Johannesevangeliets siste kapittel, og hvordan forsøkte de å løse opp i mismotet? Kan vi kjenne igjen skuffelsen deres i noen av våre egne mislykkede prosjekter? Hvordan ga Jesus dem en opplevelse av å lykkes etter skuffelsen? Hva er det Jesus tenker på i sin personlige samtale med Simon Peter? Hvorfor spurte Jesus Simon Peter tre ganger om han elsket ham? Hadde det noe å gjøre med at Simon Peter hadde fornektet Jesus tre ganger og nå måtte bekrefte sin tro på ham, også overfor de andre disiplene? Det faktum at Jesus ga disiplene nye oppgaver ved dette møtet, hva viser det om hans omsorg og vilje til å gi oss en ny sjanse?
Vi er de neste forfatterne
Johannes’ henvisning til at hele verden umulig kunne romme alle de bøkene som kunne skrives om Jesu liv og oppførsel, kan hjelpe oss til å forstå at Bibelen ikke er en avsluttet historie. Paulus skriver senere at vi alle er brev fra Kristus til andre mennesker! Så historien tar nye vendinger og nye tanker basert på det ordet vi har nå, og den ånden som inspirerer alle gode krefter i verden til å fremme Guds rike og hans kjærlighet.