8. Hvordan påvirker Jesus hverdagen min?
Tekstene
Introduksjon til dagens tekster
Det sies ofte at «kristne skal være de snilleste av alle mennesker», men ofte er det andre karaktertrekk som kommer til syne. Paulus snakker om hedninger og de som lever selv-destruktive liv. Paulus snakker om «troende» og andre som er ufølsomme, grådige og ugudelige.
På Paulus’ tid var denne gruppen mennesker svært synlige, men hvor er de i dag? Er det naboen, arbeidskollegaen eller den vantro i lokalsamfunnet?
Hvordan kan vi finne essensen i Paulus’ utsagn og likevel tro på at naboen min også kan være et godt etisk menneske?
Start Bibelsamtalen
(Les tekstene en og en og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende)
Tekstens verden
Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?
Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?
Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?
Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?
Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?
Reaksjoner på teksten
Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)
Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?
Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?
Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?
Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?
Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?
Hva kan jeg bruke det til?
Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?
Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?
Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?
Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?
Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en
som ikke tror?
Kommentarer til tekstene
Ef 4,17-23 | Oppskriften på forvandling
Hvordan gjør man fremskritt for å bli et bedre menneske? Hvordan blir man mer lik Jesus? Ifølge teksten begynner det med tankene. Paulus maler først ut det livet som følger av tomme tanker, formørket forstand og mangel på kjennskap. Motmidlet er å gå i lære hos Kristus, høre om ham og få opplæring i ham. Det fører til et helt annet liv. «Bli nye i sjel og sinn!». Det handler om å fylle sinnet med forvandlende, inspirerende tanker om Jesus.
Hvordan kommer nye foredlende tanker inn i hodet ditt?
Hvor stor dose trenger du for at det skal ha effekt?
Hvor ofte må du fylle på?
Hvilken rolle spiller fellesskapet med andre kristne i denne prosessen?
Noen har påstått at det å kjempe med å forstå vanskelige bibeltekster har større effekt på vår utvikling enn å bare finne tekster man er enig med. Hva tenker du om det?
Får du mer ut av bibel-lesning eller av en god tale eller kristen bok? Får du dårlig samvittighet dersom du foretrekker hjelpen en tale, podcast eller bok gir deg?
Ef 4,24-32 | Fake it till you make it?
Klesmetaforen er spennende. På en måte er det motsatt taktikk av metoden ovenfor. Vi kler oss ulikt for ulike anledninger. Vi tilpasser oss gruppen ved å kle oss ut fra normene. Det kan være pinlig å være både overkledd eller underkledd. Klær kan også være opprør eller en måte å markere en annen identitet på. Klær påvirker følelsene til den som bærer dem. Klær forplikter.
Etter å ha anbefalt å begynne med hva vi tenker og fyller sinnet med, anbefaler han nå å ta på seg den kristne identiteten. Det er på en måte motsatt tilnærming, men ikke nødvendigvis en motsetning. Etter at du har fått visjonen, kommer det en tid til å begynne å leve den. Kles metaforen anbefaler oss å kaste oss ut i det… som om å ta på seg en uniform for første gang, eller stille opp med en helt ny frisyre etter å ha hatt den forrige i 25 år. «Her er nye meg – hold meg ansvarlig.» Litt som at vi ikke virkelig lærer et nytt språk før vi velger å bruke det i relasjonene. Ønske om å bli forstått og pinligheten ved å gjør feil, blir begge sterke drivere. På samme måte sier Paulus: «Kle dere ut» som Jesus. Øv på å leve som Jesus. Snakk sant, tell til 30 når dere blir sinte. Be om unnskyldning om dere likevel eksploderte, ikke stjel, finn dere jobber, opplev gleden ved å gi, øv på å si bare gode oppbyggelige ting til hverandre, ikke vær harde, men velg tilgivelse.
Mange har opplevd slikt positivt gruppepress på kristne leirer. Den enorme drahjelpen fra fellesskapet til både å fylle sinnet med oppbyggende tanker (møtene), og til å leve og oppføre seg «kristent», er egentlig en hjelp vi er ment å oppleve i det kristne fellesskapet også i hverdagen. Kristenlivet var aldri ment å fikses alene.
Ettertanke
Når bestemte du deg sist for at du skulle du øve på noe nytt – for eksempel å si bare oppbyggelige ting til alle du snakker med?
Når har du opplevd hjelp fra relasjonene dine til å bli et bedre menneske?
Hva funker og funker ikke i din «helliggjørelse»!
Hvorfor snakker ikke Paulus om hvordan man behandler traumer eller negative mønstre fra oppveksten?
Refleksjonsspørsmål
Er alt vi liker ondt?
Hva menes egentlig med «begjær» i Bibelen? Er det slik at det vi lokkes av, det vi vil ha, det vi fristes av – er ondt? Snakker vi om å ville ha en ny skjorte, kjøpe en ny bil eller betale for en pose smågodt?
Eller snakker vi om seksuelle lyster eller andre ting som må undertrykkes og bekjempes? Bør vi leve et liv i askese og selvfornektelse, og er dette mer i tråd med det kristne budskapet? Hvordan finner vi balansen her? Eller er det bedre å stå på den passive siden – for sikkerhets skyld?
Finnes det et syndig liv i dag?
Paulus snakker om livsstil og holdninger. I dag trenger ikke en person med sunn livsstil eller god etikk være en troende kristen. Mistenkeliggjør vi mennesker ved ikke å se det gode i andre? Er det nyttig å snakke om «syndige liv» i dag, eller er problemstillingen en annen enn på Paulus’ tid? Er ikke alt lettere når vi kan kategorisere menneskers livsstil? Blir alt bra hvis livsstilen endrer seg? Hvilken sammenheng er det mellom et godt etisk liv og troen på Kristus?
Nytt liv i Jesus
Hvis menneskers livsstil ikke kan bevise om de er troende eller ikke, hvordan skal vi da forholde oss til hva Jesus gjør i mitt liv? De færreste av oss blir frelst fra et liv i kriminalitet. Er behovet for Jesus mindre? Hvorfor fokuserer vi så mye på synlige livsstilsforhold når Paulus omtaler sinne, negativt snakk, roping og sladder som elementer som er fraværende i Guds rike?