11. Judas eller Peter?
Tekstene
Introduksjon til dagens tekster
Den store konspirasjonen vi er vitne til i Markus 14, handler først og fremst om to hovedpersoner, Judas og Peter.
Judas er den store skurken i kristendommen. Ingen ønsker å være en Judas, og selv i vår kultur er det et skjellsord å være en Judas. Hvis du ikke støtter vennene dine eller familien din, blir du ansett for å være i samme kategori som Judas. Ingen av oss ønsker å ha denne merkelappen på ryggen.
Peter, derimot, støttet Jesus – så lenge det ble gjort på hans måte – og klarte til og med å kutte øret av en tjener i tumultene i Getsemanehagen. Han siktet kanskje ikke etter øret, men han var fullt og helt innstilt på å drepe tjeneren og forsvare Jesus.
Hvordan kan du bli beveget til større tro på Kristus når du leser om Jesu arrestasjon og forhør?
Start Bibelsamtalen
Les én og én tekst og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende.
Mark 14,32-52
Mark 14,66-72
Tekstens verden
Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?
Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?
Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?
Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?
Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?
Reaksjoner på teksten
Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)
Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?
Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?
Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?
Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?
Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?
Hva kan jeg bruke det til?
Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?
Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?
Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?
Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?
Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en som ikke tror?
Kommentarer til tekstene
➼ Mark 14,32-52 | Jesu våpen i kampen mellom godt og ondt
Den siste natta før korset kjempet Jesus i bønn. Var han redd? Trodde han at det å rådslå med sin far, kunne føre til at han slapp å dø på korset? Var det Guds vilje at Jesus skulle tortureres å dø for å kunne tilgi oss? Det er mange spørsmål vi kan ha når vi leser denne teksten.
Men en ting synes klart: Jesus skjønnte at hans kamp var mot djevelen selv. Han hadde jo vært der tidligere i sin fristelse i ørkenen (Matt 4,1-11). Dette var en kamp mellom lyset og mørke. Og at denne kampen måtte kjempes i bønn.
Jesus skjønnte også noe annet viktig, noe om menneskets tilstand: ”Ånden er villig, men kroppen er svak” (Mark 14, 38). Kampen i oss mennesker er en kamp mellom kroppen og Ånden. Og kroppen er svak. Det interessante er at Jesus er ganske mild mot disiplene. Han kunne ha kjeftet og blitt sint over at de sviktet han da det gjaldt som mest.
”Timen er kommet” (v.41), sa Jesus da han var ferdig med å be om at ”timen måtte gå ham forbi” (v.35) Det var tydeligvis en plan med det hele, og tidslinje som Jesus fulgte. Dette er enda tydeligere i Johannes’ evangelium: Joh 2,4; 4,21.23; 5,25; 7,30; 8,20; 13,1; 16,32.
At Judas var en del av denne planen er kanskje vanskelig å forstå. Visste Gud at Judas ville foråde Jesus? Eller utpekte Gud Judas til ”the dirty job”? I så tilfellet er det fair?
Mark 14,66-72 | «Men kroppen er svak». Virkelig.
Peter hadde høytidelig lovet å ikke fornekte Jesus (Mark 14,30.31) da Jesus sa at han ville forråde ham samme kveld. «Nå i natt, før hanen galer to ganger, skal du fornekte meg tre ganger” (Mark 14,30). Og det gikk som Jesus hadde sagt. Også Peters «kropp» var som Jesus hadde sagt: Peter hadde samme ”diagnose” som Jesus hadde gitt oss mennesker i v. 38. Alle evangeliene skriver om Peters fornektelse, men bare Lukas får med denne detaljen når det skjer: ”Og Herren snudde seg og så på Peter. Da husket Peter det Herren hadde sagt til ham…” Luk 22,61. Det blikket skulle jeg gjerne ha sett. Hva tror du Jesu blikk sa til Peter? Hvorfor?
Til ettertanke
Hva betyr det i praksis at ”kroppen er svak”? Er det noe som helst vi kan gjøre med ”kroppen”? Hvordan kan vi slippe Ånden til? Kan den vinne over kroppen?
Jesu diagnose plasserer menneskets moralske svakhet i kroppen. Bibelen sier vi ikke får ny kropp før i oppstandelsen. Hva betyr dette for ideer om syndsfrihet på denne siden av evigheten?
Hvordan kan bønn hjelpe i kampen mot det onde?
Refleksjonsspørsmål
Judaskysset
I vår del av verden er en klem eller et håndtrykk et tegn på vennskap, hilsen og høflighet. Men du trenger ikke dra langt sørover for å støte på en hilsen med et symbolsk kyss på det ene eller begge kinnene. Dette «luftkysset» er gjensidig når man møtes.
Da Judas møtte Jesus og de andre disiplene i Getsemanehagen, ble Judas og prestene enige om at «det er Jesus jeg kysser». Prestene ville jo ikke ta feil person i faklenes lys i nattens mulm og mørke. Hva var det egentlig Judas pønsket på? Ønsket han at Jesus skulle korsfestes, eller hadde han andre motiver? Siden Judas kysset Jesus, er det sannsynlig at Jesus også kysset Judas. Hva sier dette om Jesu oppførsel?
Jeg skal kløve hodet ditt i to
Peter og de andre disiplene må ha blitt overrasket over situasjonen, men Peter, som så på seg selv som Jesu beskytter, grep raskt sverdet (eller pistolen i dag) og forsøkte trolig å drepe personen som grep tak i Jesus. Personen slapp unna, men øret hans ble kuttet av i kampen. Hva gjorde Jesus i denne situasjonen? Hva sier det om Peter? Hvordan ville vi reagert i en slik situasjon? Ville vi drept for familiens skyld? Tilga Jesus Peter?
Peter, som ikke forsto Jesu autoritet og posisjon, mistet motet og fornektet vennskapet med Jesus. Men så vendte Jesus blikket kjærlig mot Peter. Hvorfor gråt Peter? Hvordan reagerer du når du innser at du ikke er den du trodde du var? Hvorfor?