Lukk

Sabbatsskolen

31
aug

9. Kongen på vei

Tekstene

Introduksjon til dagens tekster

Fortellingen i Markusevangeliet beveger seg mer og mer i retning av å vise to motstridende fortellinger om Jesus. På den ene siden fremstilles Jesus som en autoritativ konge over jødene. Denne makten ble imidlertid av mange misforstått som en verdslig makt som skulle beseire okkupasjonsmakten. Inntoget i Jerusalem ble derfor sett på som hendelsen som kunne bane vei for en revolusjon. Men Jesus hadde andre planer.

På den annen side forteller Markus at Jesu kroning som konge skjer gjennom lidelse og død. Det var et budskap som var svært vanskelig å forholde seg til for folk flest.

Hvordan håndterer vi de motstridende ideene i vår religiøse tro? Strever vi med å forene oss med de ydmykes storhet? Hva betyr det for oss at Jesus er konge, at han har gjenvunnet makten i universet og fortjener vår tilbedelse og kjærlighet?

Start Bibelsamtalen

Les én og én tekst og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende.

Mark 11,1-11

Mark 11,15-18

Mark 12,1-12

Tekstens verden

Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?

Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?

Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?

Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?

Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?

Reaksjoner på teksten

Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)

Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?

Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?

Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?

Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?

Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?

Hva kan jeg bruke det til?

Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?

Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?

Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?

Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?

Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en som ikke tror?

Kommentarer til tekstene

 Mark 11,1-11  |  Om å ofre boblejakka
Jesu handling var både en profetisk oppfyllelse av Sakarja 9,9 og en profetisk kontrast til hvordan Pilatus ville entre Jerusalem fra motsatt side, høyt til hest, og med et våpen-raslende korps av skremmende soldater rundt seg. Og likevel…. N.T. Wright skriver malende: ”I det støvete Midtøsten la man ikke klærne sine på veien for en venn eller et respektert, eldre familiemedlem. Men man gjorde det for kongelige. Heller ikke kuttet man grener av trær eller viftet med grønne vekster fra åkrene hver gang man følte seg litt oppstemt. Man gjorde det når man ønsket en konge velkommen….  Fra kapittel 8 og utover har disiplene trodd at Jesus er jødenes sanne og rettmessige konge, og at han er på vei til hovedstaden for å bli hyllet som sådan. Dette er øyeblikket for den kongelige mottakelsen.” (Wright, Tom, Mark for Everyone (London: Society for Promoting Christian Knowledge, 2004), s. 147.)  Teksten utfordrer oss, forklarer Wright videre. Jesus er jo blitt vår personlige frelser. Vår venn. Vår personlige assistent som hjelper oss når vi har problemer. Men når gir vi ham den æren som faktisk er hans, som universets konge! Ville du lagt jakka di på bakken, så eslet hans kunne tråkke den ned i søla? Og om du ikke en gang ville gitt jakken din, hva med. . .

Hvorfor lot Jesus folkemengden hylle ham på denne måten, med de tradisjonelle forventningene om ”Davids rike” som fulgte med? Var det ikke et slags bedrag at han ”spilte med” og lot dem få så sterke følelser og håp til noe han ikke hadde til hensikt å oppfylle? Eller?

Mark 11,15-18|  Røverhule
De som voktet templet ble også rike på det. De levde i luksus mens folk flest sank ned i fattigdom. Men ordet Røver på Jesus tid ble også brukt om de revolusjonære. Terroristene som Romerne ville kalt dem, som ville bringe inn Guds rike ved vold og terror. Også for dem stod templet i sentrum. Gud ble altså brukt til å fremme urettferdighet og inspirere til terror. Jesus får hele tempeltjenesten til å stoppe opp, før han siterer de to mest fordømmende tekstene over tempelvesenet fra hele det gamle testamente (Jes 56 og Jer 7).  Wright skriver: ”Ved å stanse hele prosessen, selv om det bare var for et kort, men dypt symbolsk øyeblikk, sa Jesus mer kraftfullt enn noen ord kan uttrykke: Tempelet står under Guds dom. Tempelets eksistensberettigelse er i ferd med å forsvinne. …  Om han hadde gjort noe tilsvarende i dag ville det ikke bare være kirkene som burde skjelve, men også domstolene og de lovgivende forsamlingene, de kongelige palassene og banksentrene stedene der makt så ofte utøves til fordel for de allerede mektige og på bekostning av de allerede maktesløse, stedene der mennesker med makt eller rikdom vender seg inn mot seg selv i stedet for å vende seg utad i sjenerøsitet mot verden. Det er dit Jesus ønsker å gå i dag, for å velte bordene og drive ut handelsmennene.”  (Wright, Tom, Mark for Everyone (London: Society for Promoting Christian Knowledge, 2004), s. 152-153.) Ikke rart de med pengene og makten ønsket å fjerne ham.

Mark 12,1-12 |  Ingen god slutt?

Også i Jesajas bok er Israel vingården og Gud er vingårdseieren (Se Jes 5). Men Jesus forteller den velkjente fortellingen litt annerledes. Jødene følte virkelig at Gud var kommet på avstand fra dem, og at det beste de kunne håpe på var at han ville sende en profet, for å hjelpe dem å bære frukt Gud ville ha. Men Jesu fortellingen har ingen happy ending. Dem han sender blir avvist, og hans egen sønn blir drept. Samtidig har fortellingen en intern logikk i Jesu samtid. Hvilke makthavere vil frivillig bøye seg for en høyere autoritet enn sin egen? Enten ville de anerkjenne Jesus som Guds sønn, eller så ville de sloss. Det finnes ingen logisk mellomposisjon.

Til ettertanke

Hvorfor var det nødvendig for Jesus å provosere fram sin egen død? Han kunne ha ankommet i stillhet. Droppet stuntet i templet. Fokusert på budskapet om nestekjærlighet. Men alle evangeliene er enige om at det var på korset Jesus virkelig vant kampen om verdensherredømmet og ble konge.

Et sitat fra filmen Gandhi beskriver hvordan man uten vold kan kontrollere de som tilsynelatende har makten:

 * Hva om de ikke arresterer deg? Hva om de ikke reagerer i det hele tatt?
– Noe til notatblokken din: En sivil motstandsbevegelses funksjon er å provosere frem reaksjoner. Og vi vil fortsette å provosere helt til de reagerer eller endrer loven. De har ikke kontroll. Det er det vi som har. Det er styrken i sivil motstand.
# Vince! Hva sa han?
* Han sa at han har kontroll

Refleksjonsspørsmål

Kafékirke eller tempel?

Inntoget i Jerusalem var en suksess. Og ferden gikk videre til tempelet, der Jesus gikk rundt og så hva som foregikk. Hvilke tanker kan du utlede av teksten om hva Jesus tenkte om det han så? Dette får vi kanskje vite noe om litt senere i historien, når han kommer tilbake og “renser” tempelet. Her viste han en autoritet som folk satte spørsmålstegn ved. Hvorfor i all verden forstyrret han folk som utførte sine daglige gjøremål i tempelet?

Teksten forteller om Jesu handling i templet og om hans forklaring på hvorfor han oppførte seg slik, nemlig at templet skal være et hus viet til bønn. Har denne handlingen noen betydning for hvordan kirkene våre (“Guds hus”) skal være og brukes i dag? Er det greit å gjøre kirker om til kafékirker eller arrangere andre arrangementer enn gudstjeneste i dem? Når Paulus sier at “Gud bor ikke i templer laget av mennesker”, er det da greit å holde loppemarked i kirkerommet? Hvordan tror du Jesus ønsker at menigheten din skal være? Hvorfor tror du det er slik?

Hvor var Jesus på vei?
Jesus lot folk heie på ham på vei inn i Jerusalem. Ikke lenge etter gikk han gjennom Jerusalem igjen, denne gangen med en tornekrone! Hva tror du Markus prøver å fortelle oss med denne historien? Hvordan utfordrer han oss i dag til å tenke på den Jesus som handlet i strid med menneskelige forventninger? Er troen vår basert på tradisjoner og personlige preferanser som kan ha godt av å bli utfordret? Fokuserer vi på Jesus som konge og seierherre?