3. Melkisedek – fredskonge eller mektig kriger?
Tekstene
Introduksjon til dagens tekster
Fortellingen om Melkisedek som velsigner Abram etter en seier i krig, får en helt spesiell betydning når Paulus bruker den til å illustrere Guds velsignelse gjennom Jesus Kristus. Det er et godt eksempel på hvordan Det gamle testamentet kan gi oss innsikt i den troen som utviklet seg etter Jesu død og oppstandelse. Her ser vi hvordan de gamle fortellingene fortsatt er relevante og kan hjelpe oss til å forstå troen i den nye tid.
Melkisedek er en mystisk skikkelse som opptrer både som prest og konge, og han bringer velsignelse til Abram. På samme måte kan Jesus være en kilde til velsignelse for oss i dag. Selv om vi ikke fysisk kan se den åndelige verden der Jesus har sin makt, kan hans innflytelse merkes i vårt daglige liv.
Start Bibelsamtalen
Les én og én tekst og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende.
- 1 Mos 14,14-20
- Sal 110
- Heb 7,1-28
Tekstens verden
Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?
Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?
Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?
Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?
Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?
Reaksjoner på teksten
Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)
Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?
Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?
Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?
Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?
Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?
Hva kan jeg bruke det til?
Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?
Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?
Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?
Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?
Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en som ikke tror?
Kommentarer til tekstene
➼ Melkisedek – Både konge og prest
Melkisedek er den første i Bibelen som kalles prest. Men han er også konge. Og han kommer ut og velsigner Abraham og gir ham vin og brød.
Senere ser vi at David som er konge også tar presterollen når han bringer paktskisten til Jerusalem. Han ofrer til Gud og velsigner folket og gir dem brød (2 Sam 6, 17-19). David selv dikter en sang der Gud kaller ham prest på Melkisedeks vis. Eller er det en fremtidig «Herre» det gjelder? (se Salme 110).
Og så kom Jesus Messias – den dobbelt salvede – En som var både konge og prest som også velsigner oss med vin og brød. Og han siterte Salme 110 om seg selv (Matt 22,24, Mark 12,36, Luk 20,42-44).
Det er kanskje ikke merkelig at Salme 110 er det mest siterte tekstavsnittet i Det nye testamente (Salme 110,1 – «Sett deg ved min høyre hånd»: – Matt 22,24, Mark 12,36, Luk 20,42-44; Apg 2,34-35; 1 Kor 15,25-27; Ef 1,20-22; Col 3,1; Hebr 1,3.13; 2,8; 8,1; 10,12-13; 12,; 1 Pet 3,22 Salme 110:4 «Melkisedek»: Hebr 5,6.10; 6,20, 7,11.15.17.21 Salme 110:6 ”Holde dom blant hedningefolkene” 19:11-21). Derfor egner salmen seg også så godt til å se hvordan det Nye testamentet bruker det gamle.
➼ Melkisedek i Hebreerbrevet
Hebreerne 5,5 og 6 leser Salme 2 og 110 som profetier om Jesus. I Salme 2 blir nemlig kongen lovet «hele jorden i eie» og siden det ennå ikke var oppfylt, måtte det henvise til Messias. Og Melkisedek-referansen i 110,4 følges i vers 5-7 av en global dom over hedningefolkene – igjen noe som bare kunne oppfylles av messias. Dessuten, som Jesus påpekte sier David selv: Herren sa til min Herre. Altså profeterte David selv om at det skulle komme en større konge enn ham.
Så hvordan kan Jesus være prest når han ikke er av Arons slekt? Jo, Gud selv hadde sverget at Messias skulle være prest. Ikke på Arons vis, men på Melkisedeks vis – På messiansk vis. Dobbeltsalvet til både konge og prest.
Hebr 7:1-10: Hebr 6:20 siterer igjen Salme 110 om at Jesus er prest på Melkisedek-måten. De neste versene utforsker 1 Mos 14,14-20 for å se hvordan Melkisedek er et bilde på Jesus – typologi.
1) Både navnet og tittelen hans innebærer at han også er konge. En Melkisedek-prest er altså både prest og konge (og rettferdig og fredsskapende)
2) Fortellingen om Melkisedek forteller verken hvor han kommer fra eller at han døde. «Slik er han lik Guds sønn; han er prest for alltid». Hvordan skal vi forstå billedbruken her? Jesus ble både født og døde? Poenget er imidlertid at han er «prest for alltid». Det enkleste er at fravær av fødsel og død i fortellingen skaper et tidløst bilde av presten Melkisedek (men selvfølgelig ble han født og døde i virkeligheten. Noen jødiske bibelkommentarer sier at Melkisedek faktisk var Noah’s sønn, Sem). En mer spekulativ tolkning som vi finner i noen av dødehavsrullene er at presten Melkisedek faktisk var et udødelig ufødt vesen – kanskje erkeengelen Mikael? Konklusjonen er uansett at en Melkisedek-prest er prest for alltid.
3) Melkisedek-prester står over Aron-prester fordi Arons stamfar Abraham gav tiende til Melkisedek og ikke motstatt. 4) Melkisedek-prester står over Aron-prester fordi Melkisedek velsignet Arons stamfar og ikke motsatt.
Hva synes du om Hebreerbrevets bibeltolkning så langt?
Hebr 7,11-28: Disse versene bruker Salme 110,4-profetien til å forsvare hvordan Jesus kan være prest når han ikke stammer fra Aron slik Moseloven krevde. 1) Guds befaling om at Messias skulle være en Melkisedek-prest kom ETTER Moseloven. Med andre ord: Senere åpenbaring kan erstatte tidligere lover. «Loven ble forandret» v.11-12; 18-19. 2) Det gamle prestedømmet (og loven?) hadde ikke gjort jobben (v. 11,18-19) og det i seg selv pekte mot at noe bedre måtte komme. (Dette er et hovedargument i Hebreerbrevet). 3) Melkisedek-presten er bedre enn Aron-prestene fordi han blir innsatt direkte av Gud ved en ed. Og 4) Melkisedek-presten er bedre enn Aron-prestene fordi han i motsetning til dem ikke driver og dør hele tiden. Alt dette ut fra ett vers i salme 110.
Til ettertanke
Hva synes du om Hebreerbreves Bibelbruk?
Har du lært noe nytt om hvordan GT kan peke mot Jesus?
Er dette ”profetier” slik en Dagbladjournalist forstår det ordet?
Refleksjonsspørsmål
Trenger vi en prest?
Vitenskapen kan ha sine «prester» i form av forskere og eksperter som formidler kompleks kunnskap til allmennheten. Disse vitenskapsformidlerne har som oppgave å gjøre avansert forskning tilgjengelig og forståelig, slik at samfunnet kan ta informerte beslutninger basert på fakta og rasjonell tenkning.
Hvordan kan mennesker med et sekulært tankesett forstå behovet for en åndelig eller religiøs rådgiver, prest eller tilrettelegger? Hvordan kan vi snakke om Guds frelse til mennesker som er mer opptatt av hvordan vi skal klimasikre landet enn hvordan vi skal tro på en Gud utenfor oss selv? Troen kan ses på som en kilde til styrke og motivasjon for å handle etisk og bærekraftig, slik at tro og handling kan utfylle hverandre. Vi kan invitere til en dialog der troen blir en del av løsningen, ikke en motsetning. Og når rapportene om klodens fremtid skremmer mange mennesker, kan vi finne fred i troen.Menneskets præst i himmelen
Paulus bruker historien om Abram og Melkisedek for å illustrere hvordan Jesus, etter sin seier på korset, nå representerer mennesket i Guds univers. Han er uløselig knyttet til oss og venter på at vi en dag skal være fysisk sammen igjen. Se for deg Jesu velsignelse som en stille strøm som renner under overflaten i hverdagen vår. Den kan gi oss styrke når vi møter utfordringer, og fred når vi møter uro. Hans kjærlighet og tilgivelse kan inspirere oss til å velsigne andre med godhet og forståelse.