1. Paulus og efesernes verden
Tekstene
Introduksjon til 3. kvartal 2023 – Efeserbrevet
I Efesos opplevde Paulus sine største triumfer men også sin største nød så langt i livet. Det var en gedigen åndskamp fra han først kom til byen og til han dro derfra.
Det var i Efesos han opplevde sine mest spektakulære mirakler og sine mest direkte konfrontasjoner med onde ånder. Oppholdet var også en stor suksess. Etter et par år følte han at oppdraget var fullført. «Alle som bodde i Asia» hadde hørt Evangeliet (Ef 19,10) og fra Jerusalem til Illyria var det nå menigheter (Rom 15,19). Han ville flytte virksomheten sin vestover mot Spania (Rom 15,23-25).
Men så skjedde det noe dramatisk Lukas ikke skriver om. Et motangrep fra mørkets makter som satte hele hans tro på Guds makt på prøve. Til slutt var alt håp ute og det eneste han klamret seg til var troen på oppstandelsen:
Fra Makedonia skrev han like etterpå:
Vi vil at dere skal vite, søsken, om den nød vi led i Asia. Det var mye mer enn vi kunne bære. Vi så ingen utvei til å berge livet, men regnet oss alt som dødsdømte. For vi skulle ikke stole på oss selv, men på Gud, som oppreiser de døde. (2 Kor 1,8-9)
Men Paulus kom ut av disse prøvelsene med en enda større visjon av Guds oppstandelsesmakt i aksjon. Og både 2. Korinterbrev, Efeserbrevet og Kolosserbrevet oser av troen på denne kraften.
Her er det bare å glede seg til en gedigen feiring av Jesu makt og kraft, midt oppi alt som er vondt og vanskelig.
Introduksjon til dagens tekster
Efesos var en av Romerrikets største byer med rundt 250 000 innbyggere. Byen var hovedstad i en av de rikeste provinsene i riket, provinsen Asia, som dekket en stor del av det som i dag er det vestlige Tyrkia. På Paulus’ tid opplevde provinsen stor vekst og velstand. I Efesos, som også var en havneby, møttes mange av de store hovedveiene. Byens innbyggere dyrket mange guder, men Artemis, som ble ansett som byens skytsgudinne, var den viktigste. Tilbedelsen av henne var fremtredende i borgerlige seremonier, sportsbegivenheter og årlige festivaler.
Paulus’ vitnesbyrd i den store, sofistikerte byen Efesos var så effektivt at det påvirket en viktig inntektskilde i byen, nemlig turismen til Artemistempelet.
Resultatet ble opptøyer og sosial uro.
Start Bibelsamtalen
Les én og én tekst og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende)
Tekstens verden
Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?
Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?
Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?
Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?
Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?
Reaksjoner på teksten
Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)
Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?
Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?
Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?
Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?
Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?
Hva kan jeg bruke det til?
Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?
Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?
Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?
Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?
Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en
som ikke tror?
Kommentarer til tekstene
Apg 18,18 – 19,10 | Delvis sannhet?
Vers 18 burde heller vært oversatt at han seilte MOT Syria sammen med Priskilla og Akvilas. For de ble igjen i Efesos. Legg også merke til Priskilla (kona) to ganger nevnes før mannen sin. Det finnes spekulasjoner om at Priskilla kom fra en rik familie i Roma og hadde fått skikkelig utdanning. Noen mener til og med at hun kan være forfatteren bak Hebreerbrevet. Legg ellers merke til hvordan denne fortellingen maler ut konsekvensen av mangelfull undervisning: Apollos kjente kun Johannes-dåpen. Konsekvensen var at Jesus-disipler gikk omkring uten å ha blitt døpt i Den Hellige Ånd. Selv om Priskilla og Akvilas gav Apollos grundigere opplæring, hadde han tydeligvis ikke fått rettet opp konsekvensene av sin mangelfulle forkynnelse. Kan det fremdeles være slik at kristne går glipp av velsignelser og erfaringer med Den hellige ånd på grunn av mangelfull undervisning om hva det vil si å stå opp til det nye livet i dåpen? Har du selv opplevd at mangelfull undervisning har berøvet deg velsignelser eller påført deg unødvendige vanskeligheter?
Apg 19,11-22 | Åndelig kamp?
Til menighetene i og rundt Efesos skrev Paulus: «For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.»
Det kan være vanskelig for oss å forholde oss til fortellingen i Apostlenes Gjerninger teksten. Men selv innad i Bibelen er det spenninger. Det var ingen automatikk i Paulus’ enestående mirakler. Da hans kjære venn, Epafroditus ble syk var det ikke «bare» å helbrede ham» (Fil 2,27). Og hans medarbeider Timoteus slet med helsen, uten at Paulus kunne fikse det (1 Tim 5,23). Miraklene var tydeligvis mer tegn enn rettighet. Og bokbrenning? For historikere er all sabotasje av kulturuttrykk en fullstendig katastrofe. Og hva med verdien av bøkene som ble brent. Rundt 700 årsverk – tilsvarende kanskje 300 millioner kroner. For et offer! Tenk hva en slik sum kunne gjort for de fattige!
Apg 19,23-40 | Er det greit å provosere?
Paulus ville inn i Teateret. Et helt teater fullt av rasende mennesker var for ham en fantastisk mulighet han bare måtte utnytte. Legg også merke til vers 31. Noen av provinsens høyeste embedtsmenn var blitt hans venner. Og hva sier Byskriveren om Paulus arbeidsmetode: «disse mennene, som verken er tempelrøvere eller har hånt vår gudinne. … vi har ingen ting å vise til når vi kreves til regnskap for dette oppstyret.» (v 37 og 40). Og likevel: Forestill deg en enorm adventistvekkelse i en by som lever av tobakkproduksjon! Eller oppdrett av svin! Eller brennevinproduksjon!
Ettertanke
Har du opplevd at kristen forkynnelse har fått praktiske konsekvenser for deg selv eller for lokalsamfunnet?
Hvor redd bør vi være for det okkulte? Har du opplevd et tegn eller ett under? Burde vi be mer om mirakler?
Refleksjonsspørsmål
Hvor dynamisk er sannheten?
En jøde ved navn Apollos viste seg å være en kunnskapsrik og inspirerende forkynner av Jesus. Da noen av de andre troende i Efesos innså dette, snakket de med Apollos og mente at hans syn på bibelhistorien manglet noen viktige perspektiver. Det var med andre ord mer sannhet å lære om budskapet om Jesus.
Det ser ut til at samtalen med Apollos gikk bra. Men den kunne like gjerne ha blitt en katastrofe.
Hvilken rett har jeg til å bevise at andre tar feil? Hvorfor går det ofte galt når vi kritiserer andres holdninger og motiver? Bør troende sette munnkurv på Apollos til han forstår mer av Guds vei?
Er sannheten statisk? Er sannhet bare et spørsmål om kunnskap og fakta? Er sannheten slik den ble oppfattet for 100 år siden bedre enn ny kunnskap? Er det farlig å stille spørsmål ved det som ble oppdaget for lenge siden? I hvilken grad er vi fleksible og åpne for nye tolkninger av gamle oppfatninger?
Hvordan reagerer folk når personlig vinning kommer i konflikt med troen? Hva sier opprøret i Efesos om innbyggernes iver og interesser? Hvilke tanker tror du Paulus og de troende gjorde seg i denne situasjonen? Hvor provoserende bør vi som troende være når vi formidler evangeliet hvis vi opplever motstand? Hva er balansen mellom fredsstifter og religiøs bråkmaker?