Lukk

Sabbatsskolen

09
mar

10. Å lære av fortiden

Tekstene

Introduksjon til dagens tekster

Hva er familiehistorien din? Vi har alle en. Noen kjenner historien sin, noen kjenner ikke sitt biologiske opphav, noen vil ikke vite det, og noen ser ut til å leve mer i fortiden enn i nåtiden. Men vi er alle et produkt av fortiden.

Salmene inneholder ofte beskrivelser av historiske hendelser der Gud grep inn i det israelske folkets liv for å redde dem fra undergang, vise dem veien eller la ulykker ramme dem. Det sies meget fornuftig at hvis vi ikke lærer av fortiden, er vi dømt til å gjenta de samme feilene i fremtiden. Til tross for at vi kjenner fortiden, opplever mange at de samme tingene skjer om og om igjen, og det kan føles som om alt går i ring. Israel kunne kanskje vise til store ting Gud hadde gjort for dem.

Men hva med oss? Kan vi se Guds veiledning og inngripen i vår fortid, og er dette noe som kan hjelpe oss nå og i fremtiden?

Start Bibelsamtalen

Les én og én tekst og bruk noen av spørsmålene under til å utforske den. Lenger ned finner du kommentarer og refleksjonsspørsmål som også kan være spennende.

Sal 105

Sal 106


Tekstens verden

Hva tenker du er den viktigste tanken i det du har lest?

Hvilken hensikt tror du forfatteren hadde med å skrive dette?

Hvem skriver forfatteren til? Hvem har han i tanke?

Hva er den historiske sammenhengen for det du har lest?

Hvorfor tror du teksten du leste ble tatt med i Bibelen?

Reaksjoner på teksten

Hvilken stemning gir teksten deg? (trist, inspirert, glad osv.)

Hva kan man se for seg at ulike lesere vil være uenige om?

Hva kunne du satt på en plakat og hengt på veggen?

Hva er vanskelig eller problematisk i det du har lest?

Hvilke ord og uttrykk husker du umiddelbart best fra det du har lest?

Hvilke vers, ord eller uttrykk får du lyst til å understreke?

Hva kan jeg bruke det til?

Er det noe det er viktig å fortelle andre om fra det du har lest?

Hva er mest historisk informasjon, og hva er universelle prinsipper?

Hvis du skulle lage et «trospunkt» fra teksten, hva ville det vært?

Hva forteller teksten om hvem Gud er og hva han vil?

Hvilket budskap inneholder teksten som ville resonnere med en
som ikke tror?

Kommentarer til tekstene

Historiske salmer

Salmene 78, 105, 106, 114, 135 og 136 er historiske salmer. De forteller om hvordan Herren har vært med sitt folk, og om Herrens nåde og frelse. Gjennom salmetekstene lærte folket om sin egen historie, og at Herren som frelste da, Han kan også frelse i dag.

Siden de historiske salmene omhandler mange historiske hendelser er de naturlig nok blant de lengste salmene.

Sal 105  |  Husk!

Sal 105 fokuserer på Guds frelsesverk, hans gjerninger.

Salmisten viser til mange hendelser fra Israels historie. Hvilken hendelse gjør mest inntrykk på deg? Hvorfor?

Hvorfor husker Herren på sitt folk?

Salmisten sier: ”Husk det underfulle han har gjort” (105,5). Hva hjelper denne salmen deg til å huske?

 Sal 106  |  Evig varer hans miskunn
Ordet “miskunn” i 106,1 og 106,45 kommer fra det hebraiske חֶסֶד (hesed), og er et av Det gamle testamentes viktigste ord. I Salmene er det brukt 128 ganger i 127 vers. Hesed oversettes ordet ofte med ”miskunn” eller ”godhet”, men for å formidle dybden i ordet må man bruke flere ord. Ordet hesed brukes for å fortelle hvordan Herren møter oss mennesker. Herren møter oss med miskunn, trofasthet, godhet, kjærlighet, nåde og beskyttelse.

Hva forteller denne salmen om Gud?

Hvorfor frelser Gud?

Salmen begynner og slutter med ”Halleluja!”. Hva tror du er årsaken til at salmen begynner og slutter på denne måten?

Til ettertanke

Ellen G. White sier i boken Life Sketches (side 196):

“We have nothing to fear for the future, except as we shall forget the way the Lord has led us, and His teaching in our past history.”

‌“Vi har ingenting å frykte for fremtiden, bortsett fra at vi skal glemme hvordan Herren har ledet oss, og hans undervisning i vår tidlige historie»

Tenk igjennom ditt eget liv. Om du skulle skrive en historisk salme, hvilke hendelser ville du ha trukket fram? Hva har du lært fra disse erfaringene? Er det noe du vil take Gud for? Er det noe du vil be om tilgivelse for? Hvordan kan det du har opplevd tidligere være til hjelp i livet med Gud i dag?

Refleksjonsspørsmål

Det vi helst vil glemme

Når vi er fem år gamle, er det ikke mye i livet vi angrer på. Men når vi blir eldre, ser vi ofte tilbake og skulle ønske at det var ting vi hadde unngått, veier vi ikke hadde gått, eller hendelser vi ikke hadde opplevd. Noen av disse tingene kan være selvforskyldte, mens andre bare var en del av det livet vi fikk i fanget. Er det ikke litt rosenrødt å anta at vi alle trenger å se bakover for å lære av fortiden? Hva med dem som bærer på store traumer? Hvor mye bør vi dvele ved fortiden? Kan vi lære noe nyttig av å analysere både gode og dårlige ting i fortiden? Hva skjer hvis vi ikke ser tilbake? Har dette noe med personlighet å gjøre? Noen mennesker ser ut til å se seg tilbake hele tiden, mens andre foretrekker å se fremover – og kan komme til å gjenta opplevelser de kunne ha unngått. Var alt så mye bedre “før i tiden”?

Guds lederskap

Motivasjonen for å se tilbake på historien i salmene ser ut til å være å fokusere på Guds lederskap. Når Gud i fortiden viste seg å lede med store under og mektige gjerninger, bør det inspirere oss til å stole på at Gud vil lede i dag.

Hvordan ser vi Guds ledelse i våre liv? Kan vi se tilbake og si at Gud har ledet? Er dette bare en falsk konklusjon som gjør det mer betryggende å leve livet? Hva kan troen på Guds ledelse i fortiden, selv gjennom traumer og omstendigheter vi helst vil glemme, gjøre for oss i dag? Hvor viktig er det for oss å se Guds trofasthet? Hvor viktig er det for oss å stole på og hvile i tanken om at Gud ser ditt og mitt liv og er involvert i alt som skjer?