Ledere av Syvendedags Adventistkirkens Generalkonferens (GC) og unionsledere i Den nordamerikanske divisjon (NAD), holdt den 19. januar et møte bak lukkede dører for å ta saken om kvinnelig ordinasjon et skritt videre. Da spørsmålet om kvinnelig ordinasjon skulle avgjøres ved generalforsamlingen, sommeren 2015, ble delegatene bedt om å ta stilling til følgende saksframlegg: «Er det akseptabelt at divisjonsstyrene, slik de selv finner det hensiktsmessig i sine områder, kan legge til rette for ordinasjon av kvinner til evangeliets tjeneste? Ja eller nei.» Majoriteten stemte nei. Dermed krevde generalforsamlingen lik praksis på global basis. Den praktiske konsekvensen av å forlange lik praksis over alt betød nødvendigvis at ingen fikk anledning til å ordinere kvinner «til evangeliets tjeneste».

Etter denne avstemmingen ble det vedtatt å iverksette en femtrinnsplan for å respondere på policyavvik – deriblant den avvikende praksis i spørsmålet om kvinnelig ordinasjon som hadde festet seg enkelte steder i NAD og Europa. Dette møtet var første steg i femtrinnsplanen for NAD, og krever ifølge vedtaket at deltakerne ber sammen og lytter til hverandre.

Etter møtet publiserte GC og NAD en fellesuttalelse som kort oppsummerte konklusjonen av samtalene, med vekt på at man nå fortsetter femtrinnsplanen.

Det er ventet at et liknende møte blir avviklet i England i februar for å starte prosessen med de relevante unioner i Europa – deriblant Norge.

Fellesuttalelsen mellom GC og unionslederne i NAD følger i sin helhet:

GC/NAD-uttalelse om enhet

Ledere for Generalkonferansen og den nordamerikanske divisjon med fellesuttalelse om kvinnelig ordinasjon

Ledere for Generalkonferansen og NAD, samt unionsledere i den nordamerikanske divisjon møttes torsdag 19. januar for å diskutere kirkens enhet i spørsmålet om ordinasjon av kvinner. Gruppen bekreftet sin lojalitet til Kristus, adventistkirkens 28 grunnleggende trospunkter, vår profetiske endetidsmisjon og globale kirkestruktur. Etter en ærlig og åpen ordveksling, var det enighet om å etablere fortløpende konsultasjoner for å finne løsninger på de utfordringene som kirken står overfor.

Det er vår bønn at kirken vil stå samlet og fokusert på arbeidet med å forberede verden for Jesu snare gjenkomst.

Generalkonferensens embetspersoner

• Ted N. C. Wilson, Leder