Lukk
Pastor Dario Kovačević (t.h.) er YouTuber med fem tusen følgere. Sammen med en annen Adventist YouTuber, psykologen Nemanja Boričić, med 23 tusen følgere, har de to holdt møteserie i Kroatia.
Foto: Vanesa Pizzuto/Adventist Media Exchange (CC BY 4.0).

YouTubere samarbeider med Hope Channel

Evangelisering på ny måte i Kroatia.

«Dani odluke» (Dager med beslutninger) er tittelen på en unik evangeliseringskampanje organisert av Hope Channel Kroatia for å knytte seere på nettet til lokale menigheter. For å oppnå dette har Hope Channel Kroatia engasjert to nye adventist-YouTubere, den kroatiske pastoren Dario Kovačević (@BIBLIJA_n_dianu, 5.03K følgere) og den serbiske psykologen Nemanja Boričić (@NemanjaBoricic, 23.8K følgere), til å lede kampanjen. Sammen reiste de rundt i fire byer, Osijek, Vukovar, Slavonski Brod og Zagreb, der de møtte sine YouTube-følgere personlig for første gang og ga gode presentasjoner om evangeliet.

På det siste stoppet i Rakovčeva adventistkirke i Zagreb forkynte Kovačević og Boričić sammen og utstrålte en påtagelig energi og vennskap. Boričić delte tanker om Serbias og Kroatias historie og foredragsholdernes usannsynlige vennskap og sa: «Fellesskapet er selve evangeliet. Vi er forskjellige, men ett i ånden.»

«Fellesskapet er selve evangeliet. Vi er forskjellige, men ett i ånden», sa psykologen og YouTuberen Nemanja Boričić under møtet i Zagrab i Kroatia 13. november. Foto: Vanesa Pizzuto/Adventist Media Exchange (CC BY 4.0).

Kovačević og Boričić brukte historien om Elia som en rød tråd gjennom alle presentasjonene og delte praktiske og kunnskapsrike budskap hver kveld. «Den uttørkede bekken signaliserer begynnelsen på en ny epoke i livet ditt», sa Kovačević en kveld og reflekterte over 1. Kongebok 17. En annen kveld utforsket Boričić temaet depresjon og hvordan Gud håndterer det, og illustrerte det med historien om Elia som flyktet til Horeb. «Gud hverken kritiserer eller dømmer ham, men stiller spørsmål og hjelper ham i prosessen ved å gi ham en ny visjon», sa Boričić og understreket viktigheten av å bruke Guds empatiske metode.

I løpet av kampanjekveldene fra 10. til 16. november var kirken fullsatt, med 150 personer til stede (omlag 20 % av dem var gjester), i tillegg til 250-350 seere som fulgte direktesendingen, og opptil 9 000 personer som så videoene senere i uken.

Åndelig og teknisk forberedt

Teamet i Zagreb overlot ingenting til tilfeldighetene. Hver kveld samlet en gruppe bønnekrigere seg for å be for menneskene som lyttet til budskapet. I mellomtiden håndterte medieteamet, en imponerende gruppe på sju frivillige under ledelse av Boris Brkić, fem kameraer, bilde-miksing og strømming på YouTube.

«Det er første gang jeg gjør dette, og jeg er med i bønneteamet», forteller Alan Požgaj. «Vi møter sammen med foredragsholderne en halvtime før møtene begynner og ber. Mens de preker, er vi i et lite rom i kirken og ber hele tiden. Vi ber om Guds ånd, hans engler og for alt som skjer. Den opplevelsen er inspirerende. Jeg får gåsehud!»

«Jeg kjenner en kvinne som så på en av YouTube-kanalene våre, og så fant hun en lokal menighet og ble etter hvert døpt», forteller Brkić og understreker viktigheten av å gjøre kampanjen tilgjengelig på YouTube. «Vi prøver å utvide nettsamfunnet vårt, som nå har rundt 10 000 abonnenter. Vi begynte under Covid-19 for tre år siden, så vi er fortsatt nye i dette. Gud hjelper oss, og vi får mange gode tilbakemeldinger og velsignelser.»

En historie om synergi

Ifølge pastor Neven Klačmer, sekretær og kommunikasjonsleder for Adventistkirken i Kroatia, er «synergi» det ordet som best beskriver denne evangeliseringskampanjen. «Dario var involvert i Hope Channel Croatia helt fra begynnelsen. For to år siden flyttet han fra Zagreb (der Hope Channel Croatia holder til) og startet sin egen YouTube-kanal, og mange fulgte ham.»

«Så tok han kontakt med Nemanja i Serbia, og begge takket ja til invitasjonen om å reise rundt i Kroatia og promotere både sine egne YouTube-kanaler og Hope Channel Croatia», forteller Klačmer. Ettersom mange av tilhengerne deres kom for å møte dem personlig i hver by, «hjalp det oss med å bygge bro mellom den digitale og den analoge kirken.»

I stedet for å konkurrere om publikum, «tenkte vi at vi kunne samle dem under Hope Channels paraply, og med en slik synergi kan vi alle bli sterkere enn vi ville vært hver for oss», forklarte Klačmer.

Hva blir det neste?

Dager med beslutninger fungerer som en introduksjonskampanje som baner vei for en møteserie som er planlagt til desember i år og blir en del av Christ for Europe-initiativet. «De fleste som deltok på turneen i de fire byene, er klare til å studere Bibelen. De har sett mange av videoene våre under Covid-19-pandemien. Så dette var en mulighet til å komme i kontakt med hverandre uten å være bak en skjerm», forklarte Klačmer. De lokale pastorene i Osijek, Vukovar, Slavonski Brod og Zagreb har allerede blitt enige om tidspunkter og datoer for bibelstudier.

Tilbake til nyhetsarkiv