Lukk
Foto: frederic minoue/iStock

Kristendommen, den tiende landeplage

Arnulf Øverland tok avstand fra all misforstått og korrupt kristendom. Det gjør Gud også.

Sorg, smerte, lidelse, ondskap, grusomhet, hykleri, korstog, forfølgelse, gå på vann, Rødehavet delt i to, skapt på 6 dager – og Bibelen skal liksom være sann? Et budskap fra en kjærlig Gud, et fredens evangelium? Ja, jeg skjønner godt at du lurer – jeg skjønner det veldig godt.

Jeg husker hvordan jeg kom over noe veldig interessant i norsktimen på videregående. Det var et utdrag fra Kristendommen, den tiende landeplage. Stort sett pleide jeg å følge godt med i undervisningen, men denne dagen fikk dette min oppmerksomhet.

Kristendommen, den tiende landeplage er et veldig interessant foredrag som Arnulf Øverland holdt i Studentersamfundet i Oslo i 1931. Her snakker han om kristendommens og religionens innflytelse på samfunnet gjennom tusener av år og han var ikke direkte positiv. Han avsluttet slik: «Den niende landeplage, som Gud sendte menneskene, var et tykt mørke. Det lå over Egypten i tre dage. Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år. Og det kan være nok.»

Øverland ble anklaget for brudd på straffelovens paragraf 142 om blasfemi. Men Øverland som selv førte saken i retten ble frikjent etter reglene om ytringsfrihet.

I dette foredraget går Øverland kraftig ut mot kristendommen og mot Gud i de krasseste og sterkeste ordelag.

Jeg husker at da jeg leste igjennom det tenkte jeg igjen og igjen med meg selv: «Godt sagt Arnulf, Helt enig. Absolutt, godt poeng, jeg skjønner at du oppfatter det slik.» Jeg skjønner godt at han lurer på hvordan mennesker med sunn fornuft kan tro på Bibelens fortelling.

Jeg skjønner godt hvorfor han stusser over at Gud i Det gamle testamente ser ut til å gjøre mange av de umoralske tingene som kristne ikke burde gjøre.

Jeg skjønner godt at han reagerer på forestillingen om at Gud skulle pine mennesker, som har levd 60-70 år på jorden, i helvete gjennom evige tider. Hvis helvete er slik og hvis Gud er slik så er han slett ikke god og kjærlig, men langt verre enn Hitler, og da vil jeg, akkurat som Øverland, ikke ha noe med ham å gjøre.

Jeg skjønner også godt at de fæle tingene som ble gjort av kirken i kristendommens navn gjennom middelalderen får ham til å ta avstand.

Det er heller ikke vanskelig å forstå at han stusser på troverdigheten til noe som påstås å være et fredens budskap, et fredens evangelium, når kirken har vært opphav til så mye forfølgelse og blodsutgytelse.

Og jeg skjønner veldig godt at noen folk jeg snakker med ikke kan tro på en kjærlig og allmektig Gud når det er så mye smerte og lidelse i verden. For hvis Gud er kjærlig, skulle han ville gjøre noe med det, og hvis han er allmektig burde han kunne gjøre noe med det. Jeg skjønner alt det her veldig godt.

Men jeg er glad for å kunne fortelle deg at det finnes veldig gode svar på alle disse spørsmålene.

Vi trenger ikke legge bort hjernen for å kunne tro at alt dette virkelig er sant. Faktisk finnes det imponerende gode grunner til å tro, selv om de fleste aldri har hørt eller kun har hørt veldig lite om dem.

Når vi forstår det Bibelen forteller oss om lidelsens opphav, årsak og utfoldelse, ser vi hvordan det gir fullstendig mening at Gud er kjærlig og allmektig, selv om alle disse tingene skjer, og vi oppdager et fantastisk og troverdig håp om at Gud kommer til å løse problemet.

Ettersom vi studerer hva Bibelen lærer om helvete, ser vi at den forståelsen folk flest har ikke harmonerer med Bibelen. Videre ser vi at denne læren ikke burde skremme mennesker bort fra Gud, men faktisk lede folk til å elske ham, når vi innser hva han har gått gjennom for oss i sin store kjærlighet.

Idet vi oppdager at Bibelens profetier for 2500 år siden i detalj forutså mange av de fæle tingene som kirken kom til å gjøre i kristendommens navn gjennom middelalderen, og at Gud fordømmer disse tingene i sterkere ordelag enn Arnulf Øverland, så får vi et helt nytt bilde av kirken, kristendom, Bibelen og Gud.

Nytt syn
Serien Nytt syn, med 12 halvtimes lange avsnitt på LifeStyle TV, tar for seg mange av disse problemstillingene. Hvis du ser på denne serien vil du oppdage at Bibelen, kristendom og Gud er veldig annerledes enn mange forestiller seg, og at Bibelens Gud er en kjærlig Gud, verd å elske, tilbe og tjene.

Garantert gevinst
Hadde du tatt sjansen på å spille krone og mynt med følgende betingelser: hvis du valgte riktig fikk du én million kroner, hvis du valgte feil tapte du kun den lille tiden det tok å spille? Selvfølgelig hadde du det.

Dessverre har jeg ikke én million kroner å dele med deg. Men jeg har noe som er langt mer verdifullt. Jeg har funnet en skatt som jeg ikke hadde byttet bort mot noe i hele verden. Ikke mot én million kroner, ikke en gang mot alle penger i verden, ikke mot å bli fotballproff som var min store drøm store deler av mitt liv, selv ikke hvis jeg ble verdens beste fotballspiller. Jeg hadde ikke byttet bort den skatten jeg har funnet i troen på Gud, og i Guds ord, mot noen ting. Og jeg lover deg, hvis du har lyst på denne skatten, kan den bli din.

«Dere skal søke meg og dere skal finne meg om dere søker meg av hele deres hjerte» står det i Jeremia 29:13. Med andre ord, det er veldig lett å teste ut om Bibelen er sann eller ikke – en fantastisk skatt eller en stor bløff. Bibelen garanterer at vi vil finne ut av det hvis vi gir den en ærlig sjanse. Og det koster ingenting mer enn tiden det tar å undersøke det. Du hadde tatt sjansen på å spille krone og mynt. Burde du ikke da være enda mer villig til å gi Bibelen, og Bibelens Gud en ærlig sjanse i ditt liv?